هدیه محصول : فایل پاورپوینت بررسی معماری سبک رازی -24 اسلاید
هردوفایل (فایل اصلی و هدیه) در یک فایل زیپ (zip-winrar) قرار گرفته است.
پاورپوینت بررسی تاریخ مصرباستان در 20 اسلاید زیبا و قابل ویرایش با فرمت pptx - همراه با هدیه ویژه
بخشی از متن موجود در داخل فایل:
صاحب نظران هنرومعماری مصر را به ۳ دوره تاریخی تقسیم نمودهاند:
1- دوره پادشاهی کهن
2- دوره پادشاهي ميانه
3- دوره پادشاهي جديد
دوره پادشاهی کهن
در حدود ۳۰۰۰ قبل از میلاد مسیح مصر سفلی و مصر علیا توسط فرعونی بنام “تامر”با هم متحد شدند و اولین سلسله با یک سیاست واحد ترکیبی از دو فرهنگ را به مورد اجرا در آورد پس از گذشت این دوره که به تدریج معماری مصطبه آغاز میشود این دوره از سال ۳۲۰۰ تا ۲۰۴۰ قبل از میلاد به طول کشید .
هرم خوفوکه بزرگترین هرم ازاهرام ثلاثه است مربوط به این دوره بوده که دارای۱۴۶متر ارتفاع بوده که امروزه ۱۳۷متر از آن باقی ماندهاست و دارای قاعدهای مربع شکل به ضلع ۲۴۳مترمیباشد.این هرم ازسنگهای ۲تنی ساخته شدهاست وساخت آن۲۰سال به طول انجامید. این هرم علاوه برمقبره سمبل خدای «رع» هم بوده که نماد قدرت شاهان مصر است.
خصوصیات معابد دوره ميانه
سردر و حیاط همیشه مزین به نقاشیهای است که فرعون را در حال غلبه بر دشمنان نشان میدهد و تزئینات سقف که بر خطوط افقی تاکید دارد. نقش سر ستونها از گیاهان اطراف نیل اقباس شده و گاهی ستونها به شکل مجسمه انسان بکار رفتهاند.
در مجسمهسازی این دوره جلوههایی از واقعگرایی رامیتوان دید.
نقاشی تغذیه غزالان متعلق به این دورهاست که در مقبره «حنوم هوتپ» یافت شدهاست.
هدیه محصول : فایل پاورپوینت بررسی معماری سبک رازی -24 اسلاید
هردوفایل (فایل اصلی و هدیه) در یک فایل زیپ (zip-winrar) قرار گرفته است.
پاورپوینت بررسی معماری سبک پارسی در 34 اسلاید زیبا و قابل ویرایش با فرمت pptx - همراه با هدیه ویژه
بخشی از متن موجود در داخل فایل:
شیوه پارسی نام یکی از شیوههای معماری ایرانی است. شیوهِِی پارسی در دورهی تاریخی هخامنشیان سبک غالب معماری ایران بودهاست.
پاسارگاد، سیلک، چغازنبیل، و تخت جمشید نمونه مثالهایی از این سبک هستند. شیوه پارسی نخستین شیوه معماری ایران است که روزگار هخامنشی تا حمله اسکندر به ایران یعنی از سده ششم پیش از میلاد تا سده چهارم را در بر میگییرد.نام این شیوه از تیره (قوم)پارس برگرفته شده است که در این روزگاران بر کشور پهناور ایران فرمانروایی می کردند
معماری پارسی
یکی از ویژگی های ایرانییان کهن و هنرمندان ان باور به تقلید درست بوده که انرا بهتر از نو اوری بد میدانسته است .تقلید یا برداشتی که منطق داشته باشد و با شرایط زندگی سازگار باشد.اریایی ها چون مردمی کشاورز بودند ودر سرزمینی اباد و خرم زیسته بودند خویی اشتی جو و سازگار داشتند.به گمان فراوان اریایی یا هنگام گذر از کنار دریاچه ارومیه در برخورد با معماری ارارتویی از ان الگو گرفته و انرا برساو کرده اند مردم ایران از هزاران سال پیش از چنین شیوه معماری پیروی می کرده اند چنان که مردم ابیانه و افواشته(در نطنز)هم که نامی از ارارتو نشنیده چنین کرده اند نمونه ای از این الگو برداری هم در معماری و هم نیارش شیوه پارسی یافت میشود که دو نمونه از انها (تالار ستوندار) (کلاوه)بوده است نیایشگاه ارارتویان دارای تالاری با اسمانه تخت چوبی در میان تالار هم زده می شد.همین
هدیه محصول : فایل پاورپوینت بررسی معماری سبک رازی -24 اسلاید
هردوفایل (فایل اصلی و هدیه) در یک فایل زیپ (zip-winrar) قرار گرفته است.
پاورپوینت بررسی سبک معماری روم در 42 اسلاید زیبا و قابل ویرایش با فرمت pptx - همراه با هدیه ویژه
بخشی از متن موجود در داخل فایل:
معماری روم
قدرت روم که پس از اتروسکها بر ایتالیا حاکم و جانشینشان شد. اقوام ستیزه ایتالیا را مطیع حکومت واحد روم گردانیده و سرانجام ملتهای اروپای غربی و مدیترانه و خاور نزدیک را در زیر پرچم امپراطور روم گرد آورد .که به گفته مورخ بزرگ روم « انقلابی پدید آورد که تا ابد در یاد ها خواهد ماند ،و امروز نیز ملتها « را احساساتی می کنند.» در واقع اگر در بررسی امروزمان می بینیم که نبوغ یونانیون با تابش هر چه بیش تر در عرصه هنر ،علم ، فلسفه ، تاریخ، و به طور کلی در قلمرو عقل و تخییل می درخشید نبوغ رومی در عرصه فعالیتهای دنیوی حقوق و کشورداری پر تو افکنی می کند و به اعتقاد بسیاری دیگر هنر رومی از هنر یونانیان متولد گردید . هنر رومی به واقع انتشار دهنده میراث هنر یونانیان بوده است. و هر چند عده ای اعتقاد بر این دارند که معماری رومی ریشه در معماری اتروریایی داشته است اما در واقع دارای خصوصیاتی یو نانی بوده است .
معماری بیزانس با تأسیس پایتخت امپراتوری توسط کنستانتینوس اول بر کرانه ی تنگه ی بوسفوروس آغاز شداین شهربعد قسطنطنیه وسپس به نام استانبول خوا نده شد ،مکانی شد برای گردهمآیی جمع کثیری از هنرمندان شرق و غرب که حاصل هنرشان را در کلیساها وبناهایی می توان مشاهده کرد که به نام سبک بیزانس شناخته شدند . .جغرافیایی بود بسیاری از این هنرمندان از شهر رم به ا ین مکان آورده شدند . هنرغالب درا بتدای بنای این شهر هنر مسیحی بود
پر شماری گونه های معماری
گسترش پر شتاب سلطه رومیان باستان باعث گردید که ترتیبی متداول و همه گیر و شکلی مجلل در معماری به وجود آورند و هر آنچه را که می خواستند بزرگ می ساختند و در ساختن آن هم درنگ نمی کردند این روحیه رومیان در صورتی برای بومیان سرزمینهای تسخیر شده مقبول می افتاد که با رنگ و بوی محلی آمیزش پیدا میکرد .که پیدایش این بناها با مداخله که در وضع عمومی شهر ها به وجود می آورد تحرک و پویایی جدیدی به شهرها می بخشید به طریقی که آبراه ها ،حمامها ، ورزشگاهها ،آمفی تئاتر ها و... دارای گوناگونی فراوانی گردید و انواع مختلفی به خود گرفت.
اجرای ساختمان مسکونی شهرک لاله در 30 صفحه word قابل ویرایش با فرمت docx
همراه با تصاویر اجرایی واقعی
مشخصات طرح :
اسکلت بتنی
سقف تیرچه و بلوک
مراحل انجام پروژه:
1. خاک برداری
2. پیاده سازی نقشه
3. گود برداری
استفاده از دستک و سازه نگهبان :
4. پیاده کردن محل پی ها و شناژها و آرماتور گذاری
5. قالب بندی
6. بتن سازی و بتن ریزی
7. اجرای ستونها
8. اجرای تیرها و سقف ها
قالب بندی و شمع بندی تیرها:
آرماتور گذاری تیرها و نحوه اتصال آن ها به ستون ها:
1. خاک برداری:
قبل از شروع هر نوع عملیات ساختمانی باید زمین محل ساختمان بازدید شده و وضعیت و فاصله آن نسبت به خیابان ها و جاده های اطراف و همچنین چگونگی دسترسی به خیابان های اصلی مورد بازرسی قرار گیرد. بعد از بررسی های کافی و در صورت نبود مشکل اقدام به آغاز پروژه می نماییم. در این بررسی ها باید دقت شود تا ما مشکلی از لحاظ ورود و یا خروج ماشین آلات نداشته باشیم و ضمنا جای کافی برای مصالح پای کار فراهم کنیم. سپس نوبت به خاک برداری می رسد .برای انجام این عمل از ماشیت آلات ساختمانی مانند لودر استفاده می شود .لودر خاک های اضافی را یرداشته و به وسیله کامیون از محل خارج می کنند.
2. پیاده سازی نقشه
پس از بازدید محل وریشهكنی ، نوبت به پیاده کردن نقشه بر روی زمین می شود. منظور از پیاده كردن نقشه یعنی انتقال نقشه ساختمان از روی كاغذ بر روی زمین به وسیله ابزار آلات در دسترس با ابعاد اصلی به طوری كه محل دقیق پی ها و ستون ها و دیوار ها و عرض پی ها روی زمین به خوبی مشخص باشد. باید دقت داشت که این مرحله یکی از مهمترین مراحل ساخت می باشد چرا که کوچکترین اشتباهات در این مرحله قابل صرفنظر نبوده و اگر این خطا ها از مقدار مجاز آیین نامه ای بیشتر باشد ، باید اقدام به تخریب کل ساختمان کرد. حال برای پیاده كردن نقشه دو راه داریم اگر ساختمان مهم و بزرگ بود می بایست از دوربین های نقشه برداری استفاده شود ولی برای پیاده كردن نقشه ساختمان های معمولی و كوچك از متر و ریسمان بنایی می توان بهره برد که دقت لازم برای کارهای معمولی را دارند. برای پیاده كردن نقشه با متر و ریسمان كار ابتدا باید محل كلی ساختمان را روی زمین مشخص نموده و بعد با كشیدن ریسمان كار به یكی از امتداد های تعیین شده و ریختن گچ ، یكی از خطوط اصلی ساختمان را تعیین کرد و بعد خطوط دیگر را با همین روش مشخص می كنیم . البته برای ایجاد زاویه ی قایمه می توان از اعداد فیثاغورثی بهرا برد مانند اعداد 3و4و5 که در آن دو تای اولی اضلاع جانبی اند و عدد آخر که از همه بزرگتر می باشد مقدار عدد وتر می باشد
جهت دریافت فایل کاملاجرای ساختمان مسکونی شهرک لاله لطفا آن را خریداری نمایید
آزمایشگاه معماری در 41 صفحه word قابل ویرایش با فرمت docx
جزئیات وسایل نیمه رسانا:
اهداف:
بعد از پایان یافتن این آزمایش شما باید قادر به :
1- دانستن صورگوناگون وسایل نیمه رسانا
2- پیداکردن اندازه hoiseدرگیتها
3- پیدا کردن گنجایش ورودی وخروجی گیتهای دانستن منطقی به طورنمونه گیتهای ttl
4- دانستن مفهوم تاخیر انتشار
مقدمه:
ازبعد تاریخی ابداع نیمه رسانا درشهرnew jersey درآزمایشگاه تلفن بل شروع شد.اگرچه امکان ساختsanta clara درسانفرانسیسکوبوداماحالاعموماً به عنوان Silicon valley شناخته می شود. توجه کردن به اینکه تعداد زیادی ابداعات در Silicon valley به عنوان زاد وولد جادویی شمرده می شود. جالب است که پیش ازسال1995سیستمهای دیجیتالی بااستفاده ازلامپ های خلآ ودیودهای نیمه رسانا ساخته می شد. یک دیود نیمه رسانا که ازنظراندازه خیلی کوچک ا ست در مقایسه با لامپ خلأ انرژی بیشتری مصرف می کند. درنتیجه درسیستم دیجیتالی داشتن سایزفیزکی بزرگ ومصرف انرژی نسبتاً بالابه چشم میخورد.
درسال1995این وضعیت با ظهورترانزلیستوربهبود یافت. William schockly جایزه ای رابرای سهم داشتن درابداع وتوسعه ترانزلیستوربرنده شد.
درواقع schockly آزمایشگاه تلفن بل را ترک کرد ومؤسسه خود را با نام Schockly semiconductor lab دایرکرد. دوسال بعدیک گروه کوچک از دانشمندان این مؤسسه راترک کردندومؤسسه خودششان راfair child semicon ductor نامیده می شد درsilicon valley شروع کردند.
درسال1986دودانشمند دیگربا نامهایrobert noyce وgordon moor مؤسسه Fair child را ترک کردند وشرکت جدیدی را بنامintegrated electronsic تأسیس کردند که عموماً به عنوان intel شناخته می شود.
قابل توجه است که دو دانشمندکه خودرا گرفتارطراحی8080کردند. شرکتintel را ترک کردند ومؤسسه جدیدی را بنامzilog کهZ-80 رااختراع کرد را پرکردند. ترانزلیستورکه درمقابل دیود خصوصیات مفیدی مانند کوچکی سایزومصرف انرژی کم داشت جایگزین لامپ خلأ شد. تا سال 1965 مدارات وگیتهای منطقی با این وسیله ها ساخته می شد. تکنولوژی ساختمان آنهابه سمت استفاده ازنیمه رساناها که IC نامیده می شد توسعه یافت. روز به روز طراحی اجزاء سازنده بهتر میشود. طراحی اجزاء IC با ترانزیستورها جدا ازهم شروع شد. سپسssi (مجتمع سازی در مقیاس کوچک) وmsi(مجتمع سازی در مقیاس متوسط) وlst(مجتمع سازی درمقیاس بزگ) ودرپایان تکنولوژی Vlsi(مجتمع سازی درمقیاس بسیار بزرگ) که هم اکنون استفاده میشود بوجود آمد.
1 تا 10 ترانزیستور در یك تراشه
SSI
10 تا 100 ترانزیستور در یك تراشه
MSI
100 تا 500 ترانزیستور تا 10000 تا 20000 در یك تراشه
LSI
20000 تا 300000 در یك تراشه
VLSI
درریزپردازنده های8بیتی و16بیتی سایزتراشه هامعمولاً به ترتیب150و350میلی است. بطورنمونه یک پرداز16بیتی داری000/100ترانزیستوردرساختمان خود است. وقتی که کمیتها رابرسی می کنیم اندازه گیری، نمایش، ضبط واداره کردن آنها ونشان دادن آنها به صورت شماره ای ورقعی ازاهمیت بالایی برخوردار است. درحقیقت،دو راه اساسی برای نمایش مقاومت کمیت وجود دارد که آن آنالوگ ودیجیتال است.
معرفی آنالوگ :
در این سیستم کمیت ها بصورت نسبی به نمایش درمیایند. برای مثال،انحراف سوزن درآمپرسنج در سرتاسرآن نسبی ا ست. دماسنج مثال دیگری است؛سطح جیوه به دما بستگی دارد وهرتغیری در دما برروی ارتفاع جیوه تأثیر می گذارد.
معرفی دیجیتال:
در این سیستم کمیتهابه صورت رقمی نمایش داده میشوند نه به صورت نسبی.یک مثال دراین زمینه ساعتهای دیجیتالی هستند. ممکن است مایک ساعت که وقت را درهردقیقه یاثانیه نمایش میدهد داشته باشیم.اگرچه زمان دریک روزمستمراً تغیرمی کند ولی زمان درساعتهای دیجیتال مستمراً وپیوسته تغیرپیدا نمی کند بلکه به صورت دقیقه ای یا ثانیه ای تغیرمی کند.نمایش دیجیتالی،زمان دریک روزبصورت گسسته تغیر می کند.
براساس نوشته های فوق،ممکن است آنالوگ به صورت پیوسته ودیجیتال به صورت گسسته مورد توجه قرارگیرد.ازآنجایی که خواندن درسیستم آنالوگ موردبحث اصلی ماست هیچ ابهامی درخواندن کمیتهای دیجیتال وجودندارد بنابرین اشتباه هست.
سیستم های آنالوگ ودیجیتال:
دریک سیستم دیجیتال،چندین وسیله که کمیتهای فیزیکی راکه بصورت دیجیتال نمایش داده می شوند راکنترل می کند. بنابرین دریک سیستم آنالوگ نیزچندین وسیله که کمیتهای فیزیکی راکه بصورت آنالوگی نمایش داده می شوند وجود دارد. به سبب به سبب چندین مزیت تکنولوژی دیجیتال،یک مبدل به تکنولوژی دیجیتال وجود خواهد داشت.
جهت دریافت فایل کاملمقاله کامل آزمایشگاه معماری لطفا آن را خریداری نمایید
استانداردهای ساختمان كتابخانه در 104 صفحه word قابل ویرایش با فرمت doc
عوامل مؤثر در برنامه ریزی
گرچه معمولاً لازم است در هر كتابخانه عمومی بخش امانت و مراجعه جداگانه ای برای بزرگسالان و كودكان در نظر گرفت، اهمیت نسبی آن تحت مقتضیات گوناگون بسیار متفاوت خواهد بود. پیش از آنكه فضای لازم برای هر یك از این خدمات پیش بینی شود، باید براساس هدفهای كتابخانه و ارجحیت های محلی، در مورد دامنه و گسترش این خدمات و تسهیلات وابسته به آن تصمیم گرفت.
دگرگون پذیری
ساختمان كتابخانه های عمومی باید به گونه ای طرح شود كه نیازهای قابل پیش بینی در ظرف 10 الی 20 سال بعد را در خود بگنجاند و تغییرات تعداد و مشخصات جمعیت حوزه عملكرد را در نظر داشته باشد. در صورت امكان، باید محل كتابخانه را باتوجه به گسترش آتی ساختمان كتابخانه برگزید و در طرح ساختمان نیز به این امر توجه نمود. لازم است طرح داخلی ساختمان، چگونگی استفاده از فضا، طرز قرارگرفتن چراغها، منابع تأمین حرارت، و دیگر وسایل فنی دارای انعطاف و دگرگون پذیری هر چه بیشتر باشد. رعایت این امر به ویژه در بخشهایی از كتابخانه كه مورد استفاده همگان است اهمیت دارد. حتی در كتابخانه های بزرگ هم غالباً بهتر است تقسیم فضا نازك و قابل برداشتن انجام داد و تا جای ممكن از تقسیماتی به اطاق و بخش جداگانه پرهیز كرد.
...
همكاری با سایر مؤسسات فرهنگی، آموزشی، تفریحی
در صورتی كه شرایط بالا امكان پذیر باشد، معمولاًَ مرتبط ساختن كتابخانه عمومی با سایر مؤسسات خدمات همگانی مانند سالن نمایشگاه، تئاتر، و جز آن، كه در شعاع عمل كتابخانه واقع است، مزایایی در بردارد. در تحت پاره ای شرایط، ممكن است كتابخانه عمومی حتی همزمان به صورت كتابخانه مدرسه و یا نهاد آموزشی مشابهی عمل كند؛ این امر به ویژه زمانی عملـی تر خواهد بود كه هدف نهاد مزبور برآوردن نیازهای فرهنگی و اجتماعی جامعه به گونه ای همه جانبه باشد. به این ترتیب هر حوزه می تواند حداكثر استفاده را از تمام تسهیلات مربوط بكند.
نمای كتابخانه
ساختمان كتابخانه باید خود به خود گویا باشد. موقعیت و طرح ساختمان كتابخانه عمومی می تواند خدمات آن را به بهترین وجه تبلیغ نماید. اغلب امكان این هست كه طرح به گونه- ای تهیه گردد كه قسمتی از منظره داخل كتابخانه از بیرون مشاهده شود و رهگذران بتوانند جنب و جوش درونی آن را ببینند. ویترین های نمایشی در خارج ساختمان و نیز سالن ورودی خوش طرح می تواند به این منظور كمك كند.
استانداردها
در بندهای زیر فضای مورد نیاز برای فعالیتهای مختلفی كه كتابخانه عمومی عرضه می كند، همراه با فضای لازم برای انجام كارهای اداری و مانند آن یك به یك بررسی می شود. این پیشنهادات مختص كتابخانه عمومی است به این معنی كه هرگاه یك كتابخانه در آن واحد هم برای عموم مردم و هم برای آموزشگاه و یا دانشكده ای كار كند باید در مطالب زیر تغییرات قابل ملاحظه ای داده شود.
فضایی كه برای خدمات مربوط به مرجع و یا امانت در بندهای 86 تا 96 پیش بینی شده، كلی است. غالباً هر دو این امور از محل واحدی مانند سالن مشترك كتابخانه و یا بخش مربوطه انجام می شود. ولی گاهی اوقات قسمتی از یك یا هر دوی این خدمات در بخشهای موضوعی جداگانه و یا در محلهای مجزا صورت می گیرد. مثلاً قسمتی از كتابخانه كه به موسیقی، تكنولوژی، تاریخ محلی، و یا كتابخانه مجزا برای كودكان اختصاص دارد. چنانچه محلهای جداگانه ای در كتابخانه برای مقاصد خاص در نظر گرفته شود، ممكن است لازم باشد به مساحت كل هر یك افزود تا فضای اضافی برای امانت و نیز كاربرد اضافی مورد نیاز تأمین شود. كودكان زیر چهارده سال معمولاً 25 تا 30 درصد كل جمعیت را تشكیل می دهند، پیشنهادات زیر بر شالوده این نسبت تنظیم شده است، با این فرض كه بسیاری از كودكان زیر چهارده، از كتابخانه بزرگسالان استفاده قابل ملاحظه ای خواهند كرد.
جهت دریافت فایل کاملتحقیق استانداردهای ساختمان كتابخانه لطفا آن را خریداری نمایید
مقاله اصول مقاوم سازی ساختمانها در 44 صفحه word قابل ویرایش با فرمت doc
سرفصل های اصلی
مقدمه
ساختمانهای بنایی غیر مسلح
ساختمانهای بنایی نیمه مسلح
ساختمانهای بنایی مسلح
ساختمانهای بنایی مركب
روشهای مقاوم سازی ساختمانهای آجری در برابر بارهای غیرمترقبه
بیشترین حد استحکام و پیوستگی
کمترین حد استحکام و پیوستگی
طراحی اجزای سازهای مقاوم
- مقدمه
بارهای غیر مترقبه یا غیرمعمول شامل بارهایی میباشند كه در روشهای متداول، سازه معمولاً برای آنها طراحی نمیگردد. دو گروه عمدة این بارها عبارتند از:
1- بارگذاری ناشی از انفجار
2- بارگذاری ناشی از ضربه و تصادم
انفجار ممكن است در داخل یا خارج ساختمان روی دهد. این انفجارها میتواند ناشی از عواملی نظیر موارد ذیل باشد:
1- انفجار بمب
2- انفجار و مشتعل شدن گاز
3- حمل و نقل مواد شیمیایی منفجر شونده یا گاز
4- ملموس ترین نمونه از بار ضربهای، تصادم وسائط نقلیه با سازه می باشد.
در این مقاله ، عملكرد اجزای ساختمان در برابر بارگذاری ناشی از این قبیل انفجارها و تصادم بررسی میشود.
نتایج حاصل از تحقیقات انجام گرفته بر روی نحوة بارگذاری انفجار و بررسی میدانی انجام شده بر روی حجم و میزان خرابیهای بوجود آمده در حوادث روی داده نشان میدهد كه بار ناشی از انفجار و تصادم از یك طبیعت دینامیك برخوردار میباشد، اما در هنگام طراحی اغلب آن را بصورت استاتیكی فرض كرده و كنترل ها بر آن مبنا انجام میگیرد.
طرحی سقفها، دیواره ها و اتصالات مربوط به نحوی كه مانع فروپاشی و انهدام ساختمان گردد از اهمیت به سزائی برخوردار است. در این مقاله هدف ارائه روشهایی برای ایمن سازی ساختمانهای مسكونی آجری در مقابل انفجار و تصادم است. برای تحقق این هدف مطالعات در چند مرحله انجام میگیرد.
نخست سعی می گردد، ساختمانهای بنایی رایج در كشور دستهبندی گردد و مشخصات فنی آنها بویژه از دیدگاه انفجار و تصادم، مورد بررسی واقع شود. سپس كوشش خواهد شد تا بر اساس روشهای متداول و استاندارد برای آنالیز و طراحی ساختمانهای آجری، عملكرد آنها در برابر انفجار و تصادم و نقاط ضعف احتمالی در طراحیهای معمول Kآنها در آنهامورد مطالعه قرار گیرد.
در نهایت ، بر اساس مباحث بعمل آمده، توصیههایی برای بهبود رفتار و مقاومسازی ساختمانهای بنایی عرضه خواهد شد.
2- دستهبندی ساختمانهای آجری
ساختمانهای بنایی شامل كلیة ساختمانهایی است كه با مصالح فشاری نظیر آجر، بلوك بتنی، سنگ خشت و امثالهم و ملات بنا گردیده و دیوارهای ضخیم باربر در آنها مسئولیت انتقال وزن سازه و سربارهای موجود را به شالوده دارند. در میان انواع ساختمانهای بنایی، ساختمانهای آجری بویژه در شهرها از فراوانی بیشتری نسبت به سایر انواع برخوردار میباشند و لذا تكیة اصلی بحث بر روی این قبیل ساختمانها میباشد.
بطور كلی ساختمانهای بنایی به چهار گروه تقسیم میگردند.
1- ساختمانهای بنایی غیرمسلح
2- ساختمانهای بنایی نیمه مسلح
3- ساختمانهای بنایی مسلح
4- ساختمانهای بنایی مركب
خصوصیات كلی این چهار نوع ساختمان، به شرح زیر میباشد:
....
جهت دریافت فایل کاملمقاله اصول مقاوم سازی ساختمانها لطفا آن را خریداری نمایید
1-2-4- كاربردهای GPR برای ارزیابیهای كف پل (فنلاند
2-2-4-آزمایش غیرمخرب پلهای بتنی از طریق سیستمScorpion (فرانسه
3-2-4- سیستم بازرسی خودكار تاوه RC (ژاپن
4-2-4- اندازه گیریهای كف پل با استفاده از رادار محرك (سوئد
5-2-4- اندازه گیری پتانسیل (سوئیس
3-4- موضوعاتی در آینده
5- مثالی از تكنیك های تشخیص در مدیریت پل
1-5- تصویر كیفی ساختارها (فرانسه
2-5- معیاری برای مدیریت پلهای راه (ایتالیا
3-5- تخمین فراوانی پلهای راه (ژاپن
4-5- تحریم موقتی پل های PC پس كشیده (انگلستان
5-5- دستورالعمل هایی به منظور ایجاد حالت فنی پل (رومانی
6- خلاصه و توصیه ها
7- فهرست نگاری
8- ضمیمه
1- مقدمه
در بیستمین جلسه كمیته پیرامون پلهای راه كه در فوریه 1992 برگزار شد، یك نظرسنجی در رابطه با، مدیریت پل- پیرامون شاخصی از شرایط صحت و ایمنی پلهای در حال استفاده پیشنهاد شد.
سرانجام تصمیم گرفته شد كه این نظرسنجی، در جلسه كمیته اجرایی كه در 27 ماه مه همان سال در بروكسل برگزار شد، انجام بگیرد.
این نظرنسجی، به منظور روشن نمودن وضعیت و گرایش های فعلی مدیریت پلهای در حال استفاده از طریق جمع آوری دانش و اطلاعات در رابطه با مدیریت پل در كشورهای مختلف، انجام گرفت. نتایج این نظرسنجی، بعدها می تواند در ارتقای تكنیكهای بازرسی و تشخیص، مورد استفاده قرار بگیرند.
پرسشنامه های نظرسنجی در میان كشورهای مختلفی توزیع شد و بطور كلی هفده، كشور به این پرسشنامهها، پاسخ دادند (به جدول1-1 نگاه كنید) این نظرسنجی براساس اطلاعات جمع آوری شده تكمیل شد. این گزارش، نتایج نظرسنجی و اطلاعات كسب شده را ارائه می نماید و پیشنهادی در راستا و موضوعات مدیریت پل در آینده، مطرح می نماید
جهت دریافت فایل کاملپروژه پیرامون یك شاخصه شرایط صحت و ایمنی پلها لطفا آن را خریداری نمایید
پروژه دیوارهای موازی در 19 صفحه word قابل ویرایش با فرمت doc
پروژه رشته کارشناسی معماری
“ردیف های موازی از دو سری ساختمان معرف اصطلاحی است كه ما به عنوان خیابان شناخته ایم. خیابان مملو از ساختمان هاست. خیابان خانه ها را از هم جدا می كند و آنچه كه ما را قادر می كند تا از یك خانه به خانة دیگر برویم. یا در طول خیابان از میان خیابان.
در بعضی از ساختمان ها فضا با استفاده از دیوارهای موازی سازماندهی میشود.
یكی از آسانترین ، قدیمی ترین و هنوز قابل استفاده ترین استراتژی های معماری استفاده از دیوارهای موازی و مستقیم است. این استراتژی منطبق بر معماری های قبل از تاریخ است و تا كنون ادامه یافته است. معمارها تمام امكانات آن را درست در اول قرن بیستم جستجو كردند. به نظر نمیآید كه پتانسیل این استراتژی خسته كننده و غیر قابل استفاده شده باشد.
جذابیت واقعی این ترتیب و استراتژی كاملاً ساده و غیر پیچیده در سادگی ساختاری آن است و این روش ساده ترین راه برای پوشاندن سقف بین دو دیوار موازی است.
اگر چه این روش ساده و بی تكلف است اما استفاده از دیوارهای موازی هم ظرافت های مربوط به خود را دارد. هنگامی كه ما به معماری های قدیمی نگاه می كنیم از وجود آنهمه خلاقیت و ظرافیت و باریك بینی متعجب می شویم. آنچه را كه باعث شگفت ما شده است می تواند هنوز مانند الگویی در دسترس و قابل استفاده ای برای طراحی و جستجوی ما باشد.
در فصل «هندسه های وجود» و در بخش ویژه «شش جهت – بعلاوة – مركز چنین گفته شده است كه معماری زمینی (خاكی) از چند جهت به زمین، آسمان، چهار جهت افقی و عقیدة مركز مربوط می شود.
استراتژی دیوارهای موازی به ویژه مربوط است به چهار جهت افقی. و علت وجود این قدرت، تسلط آن بر این جهت هاست. در روش هایی كه می تواند باعث احساس امنیت، جهت و كانون شود. محافظت داخل از باران و نور خورشید توسط سقف فراهم می شود. البته با استفاده از دیوارهای كناری، كه میتوان جهت راهرو را به دو سمت “عقب” و “جلو” و یا با افزودن یك دیوار پشتی غیرساختاری به یك – جهت جلو محدود كرد و در نتیجه ساختمانی را بنا كرد كه تقریباً مانند یك غار است.
علم جهت و حركت به وسیلة فضای محدود بین دیوارها مشخص می شود. خط و جهت در هر سوی می تواند قرار بگیرد به صورت مستقیم بین دیوارها، و یا میتوان آن را در ارتفاع داخل ساختمان به اوج رساند و با استفاده از دیوار پشتی خاتمه داد.
تمام مشخصه های استراتژی دیوار موازی را می توان در همة ساختمان های باستان ملاحظه كرد.
در قرن نوزدهم میلادی “هنریش اشلیمان” باستانشانس شهری را كشف كرد كه گمان میرفت شهر قدیمی “تروی” باشد كه برخواسته های داستانهای مشهور “هنر است. تعدادی از بناها بر طبق دیوار موازی “سمت راست بالای صفحه ” ساخته شده بودند. سر در ساختمان نیز از دیوارهای موازی بنا شده بود.
اگر چه كه خانه های شهر باستانی “تروی” براساس اجاق هایشان متمركز شده بود، آنها در خانه هایشان قدرت تمركز دیوارهای موازی را نشان نداده بودند. كه منجر به تركیب خط و مسیر جهت، همگرایی خط های منظره و چارچوب تشكیل شده به وسیلة دیوارها و سقف بالا و زمین زیر می شد.
وینسنت اسكولی (Vincent scully) در كتابش “زمین، مقبره و خداها به این نتیجه می رسد كه یونان باستان علم جهت و تمركز را برای ایجاد خانه هایشان با استفاده از دیوارهای موازی استفاده كرده اند تا ساختمان هایشان را به محل های مقدس نوك كوهها مربوط كنند. ارتفاع ساختمانهایی كه سقفشان یكپارچه سنگی است (شكل زیر) نشان دهندة كشف استراتژی دیوارهای موازی در دوران باستان است. بعضی از نمونه های اولیه بدون شكل مشخص هستند (شكل سمت چپ) قرار گرفتن متعادل یك تكه سنگ عظیم بر روی تكه سنگ های ایستاده خود شاهدی بر این ادعاست. مثال های بعد (تصویرهای پایین) حتی تجربه اسكلت های ساختمانهای راست گوشه را با دیوارهای موازی شرح داده است. به نظر می رسد كه پیشرفت و تكامل انسان در غارهای بدون شكل آغاز شد كه زاییدة فرم ساختاری (هندسة ساختن) و نتیجه بخش تأثیرهای معماری است.
نقشة هر كدام از این خانه های تروژانی بیانگر الهام یك جفت دیوار متوازی در ذهن معمار بناهاست. روشن است كه نوع قراردادن پشت و ورودی دیوارها در انتهای دیوارهای كناری قرار گرفته است. بزرگترین خانه ها به نظر نرمال ترین خانه ها است. با تنها یك خانه كه محل اجاق است. خانه های كوچك دیگر دارای دو اتاق هستند با دیوارهای متقاطع – اتاق های پشتی احتمالاً اتاق های خواب بوده اند. توجه كنید كه معمارهای این خانه ها به امكان استفاده از یك دیار برای ایجاد دو خانه توجه نكرده است. به جز در یك مورد، در مكانی كه شكاف به اندازه كافی بزرگ است تا از آن فضا به عنوان راهرو با یك ورودی استفاده شود یك مكان بدون استفاده یا فضای “مرده” بین خانه ها وجود دارد.
جهت دریافت فایل کاملپروژه دیوارهای موازی لطفا آن را خریداری نمایید
رساله بررسی نقوش و تزئینات مسجد جامعه یزد در 107 صفحه word قابل ویرایش با فرمت doc
پیشگفتار
مطالب این مجموعه با عنوان بررسی تزئینات و نقوش مسجد جامع یزد گردآوری شده و سعی بر آن بوده تا جایی كه متون تاریخی باقیمانده و منابع و سوابق تاریخی مسجد جامع یزد اجازه داده است به ذكر توضیحاتی راجع به مصالح و كتیبهها و تاریخ بنای آن و تغییرات ایجاد شده بر آن در طول سالیان، بپردازیم.
اگر چه نقوش شكل گرفته بر آن به طور عموم در تمام بناهای اسلامی ایران به چشم میخورد ولی خالی از لطف نبود كه به بررسی تزئینات این مجموعه بپردازیم زیرا مجموعه بنای مسجد جامع یزد در شهری است كه دارای بافت سنتی دست نخوردهای نسبت به بناهای شهرهای دیگر است، با این حال بناهای باستانی و اسلامی ایران همگی دارای لطف خاص خودشان هستند كه معماران تلاشگر و هنرمند با اطلاعات و دانش معماری بالا به تأسیس بناها همت گماردهاند.
حال چه به صورت تحقیق دانشگاهی یا هر عنوان دیگری قطعاً علاقه و توجه شخصی و میل به دانستن در مورد این مطلب مرا بر آن داشت تا مروری هر چند اندك بر این پیشینة عظیم تاریخی داشته باشم و به این مسیر رنگارنگ قدم گذاشته و هنر گوشه دیگری از این سرزمین را ورق بزنیم، وارد فضای زیبا و ملكوتی شویم از داخل مقرنسها عبور كنیم و ایوانها را پشت سر گذارده و راه پر پیچ و خم نقوش اسلیمی و ختایی را گرفته از داخل بوتهها گذشته و مناره ها را دور بزنیم تا شاید نفحهای از روح خلاق و ذوق هنری معمار و نقشبند این بنا از روح خسته ما گذر كند و جانی تازه به ما ببخشد.
به هر حال دیدن و مشاهده كردن این گونه هنرهای تاریخی كه از سالیان باقی مانده شاید تلنگری باشد برای تمامی از تلاش افتادگان راه هنر و بروز خلاقیت و پشتكار
فهرست مطالب
- فصل اول
مسجد در معماری ایران
عملكردهای مساجد مختلف
خصوصیات فضاهای كالبدی مسجد
- فصل دوم
مسجد جمعه یزد
مسجد جامع قدیم
مسجد جامع نو
كتیبهها
فضای جلوخان
سردر و پیش درگاه
دهلیز (كریاس)
منار
شبستان شرقی
شبستان غربی
شبستان شاهزاده
صحن داخلی
ایوان اصلی
زیر گنبد
دالانها و شاه نشینهای متصل به ایوان
در و درگاههای شمالی و غربی
پایاب
سنگهای قبر غیره منصوب
كتابخانه
- فصل سوم
تزیین در معماری
انواع تزئینات
كتیبهها
تزئینات هندسی
تزئینات گیاهی
نكاتی راجع به تزئینات
تأثیر رنگ در تزئین معماری
بررسی رنگها
رنگ سفید
رنگ آبی
رنگ قرمز
رنگ زرد
رنگ سبز
كنارهم قرارگیری رنگها
معماری و نگارگری
نگاهی به اشكال هندسی و تطابق آنها با رنگهای اصلی
رنگها در شب
جلوه رنگ در كاشی معرق
طلوع و غروب
مفهوم نقوش
- فصل چهارم
مصالح تزئینات در مسجد جامع یزد
آجر
گچ
سنگ
چوب
كاشی
تاریخچة ظهور و انحطاط
انواع كاشی
مقرنس
پیوست 1
پیوست 2
تصاویر پروژه عملی
مقدمه
هنر جوهرهای است كه در ذات هر ایرانی به فضل الهی به ودیعه نهاده شده است. به همین علت جلوههای هنر در تمام مظاهر و مقوله های زندگی ایرانی مانند: معماری، نقاشی ، خط و كتابت ، پارچهبافی، قالی وگلیمبافی، فلزكاری، سفالگری و ...... در طول تاریخ بروز و ظهور داشته و دنیایی از زیباییها، ذوق، خلاقیت و ابتكار را پدید آورده است.
یكی از مظاهر انعكاس هنر ایرانی در معماری این سرزمین است. هنرمند معمار ایرانی، از ابتدای كار و از هنگام بكارگیری آجر كه از مصالح اولیه احداث بنا به شمار میرفته زیباترین نقشها و طرحها را هنگام احداث دیوارها و پوشش گنبد ها وگوشواره ها، مقرنسها و طاقنماها خلق كرده است و در روند تكاملی آن با گره چینی، گلاندازی، گرهسازی و آجركاری خفته و رفته، شاهكارهای بینظیری را به وجود آورده است.
هنگام استفاده از گچ با خلق گچبریهایی با نقوش هندسی، گیاهی، دنیایی از خلاقیت را كه در دنیا بی نظیر میباشد آفریده و در استفاده از چوب برای پنجره ها و درها با بهرهگیری از فنونی نظیر منبت، مشبك، معرق، كندهكاری، خاتمسازی و نقاشی روی چوب، اعجاز باور نكردنی را پدید آورده است.
برای تزیین بنا از كاشیهایی نظیر یك رنگ، هفت رنگ، معرق، طلایی و .... شیشه و آیینه در شكلها و رنگها و ابعاد گوناگون، مدد جسته و دنیایی از زیبایی و خلاقیت و هنر را عرضه كرده و همه اینها به همراه حجاریهای زیبا، بنا هایی را در جای جای ایران بر پا و استوار كرده است.
بدون تردید تحقق این همه زیباییها و خلاقیت جز به مدد عشق به معبود امكانپذیر نبود، چرا كه بیشترین جلوه آنها را در مسجد، محراب و زیارتگاه میتوان دید.
بناهای مذهبی، همواره مورد احترام و توجه ملل و اقوام مختلف در طول تاریخ بوده است، و به لحاظ همین اهمیت، پیوسته كاملترین تجربه های هنری هنرمندان برجسته هر دوره تاریخی در خدمت معماری و تزیین نقوش به كار رفته در احداث چنین اماكنی بوده است. این علاقه و توجه و بذل سرمایه های مادی و معنوی، نه از باب منافع اقتصادی و اغراض مادی، بلكه بر مبنای كشش و علاقهای قلبی بر اساس گرایش فطری مردم به مكاتب الهی بروز كرده است. چه بسا مردمی كه با مشكلات و تنگناهای اقتصادی قرین بوده، اما در سرمایهگذاری برای مظاهر معنوی، از جمله بناهای وابسته به مقدسات مذهبی، از هیچگونه ایثاری فروگذار نكرده اند.
بناهای رفیع و با شكوهی كه در طول تاریخ برای معابد، مساجد و كلیساها، سربرافراشتهاند، با یك پشتوانه قلبی و عشق حقیقی همراه بوده است.
در تاریخ اسلام، مسجد در رأس توجه مردم، به ویژه هنرمندان معتقد به مبانی دینی قرار داشته است. در دوره هایی كه اثری ازپیشرفتهای علمی و صنعتی در هیچ كجای عالم دیده نمی شود، برجستهترین آثار معماری جهان، از میان مساجد بزرگ در جای جای سرزمنیهای اسلامی بر جای مانده است، اگر چه به علل گوناگون، بویژه هجوم ارتشهای متجاوز بیگانه به كشورهای اسلامی بسیاری از ابنیه مهم و مساجد تاریخی دچار تخریب و ویرانی شده و آثار مهم مكتوب و میراث فرهنگی مسلمین كه دستخوش غارت و آتشسوزی در كتابخانههای مهم جهان اسلام شده است، ما را از گنجینههای مهمی محروم كرده است، با این حال آنچه بر جای مانده، خود دریچهای است برای شناخت عظمت معماری به كار رفته در بنای مساجد بزرگ تاریخی، بویژه آن كه در معماری و كاشیكاری بناها، مظاهر معنوی و مفاهیم والای مذهبی چه در انتخاب رنگ و چه در انتخاب شكل و فرم بسیار ماهرانه تلفیق شدهاند، و فضایی به وجود آورده است كه انسان شیفته معنویت را بسوی خود می خواند.
جهت دریافت فایل کاملرساله بررسی نقوش و تزئینات مسجد جامعه یزد لطفا آن را خریداری نمایید
مقاله سازه های بتنی در 29 صفحه word قابل ویرایش با فرمت doc
سرفصل های اصلی
كلیات
طبقه بندی و مشخصات استاندارد برای پوزولان ها
خواص بتن با مواد پوزولانی
پوزولان های مصنوعی
خاكستر بادی
خواص فیزیكی و شیمیایی
ساخت سیمان های سرباره ای
دوام بتن های ساخته شده با خاكستر پوسته برنج
پوزولان های طبیعی
ارزیابی خاصیت پوزولانی تراس
تأثیر تراس بر مقاومت بتن
تأثیر تراس بر تخلخل و نفوذپذیری بتن
تأثیر تراس بر دوام بتن
طبقه بندی و مشخصات استاندارد برای پوزولان ها
پوزولان ها را از لحاظ منشأ وجودی به پوزولان های طبیعی و مصنوعی تقسیم می كنند. پوزولان های طبیعی شامل خاك های دیاتمه، چرت های اپالینی و شیل ها، توف ها و خاكستر آتشفشانی است. منابع اصلی پوزولان های مصنوعی عبارتند از كوره های استخراج فلزات تولیده كننده آهن خام، فولاد، مس، نیكل، سرب، سیلیس و آلیاژهای فروسیلیس، و نیروگاه هایی كه از زغال سنگ به عنوان سوخت استفاده می كنند. امروزه این مواد مصنوعی كه با قیمت كم عمدتاً قابل دسترس اند، به عنوان جایگزین بخشی از سیمان پرتلند مصرفی در بتن مورد استفاده وسیعی قرار گرفته است. به علاوه، بدیهی است كه بیشتر این مصنوعات قادرند مقاومت نهایی و دوام بتن با سیمان پرتلند را بهبود بخشند.
یكی از اولین طبقه بندی ها برای پوزولان های طبیعی توسط میلنز پیشنهاد گردید. در این سیستم طبقه بندی، پوزولان های طبیعی بر اساس شش نوع فعالیت دسته بندی شدند. جدیدترین طبقه بندی كه توسط ماسازا پیشنهاد گردید، پوزولان های طبیعی را به سه دسته تقسیم می نماید. گروه اول، شامل سنگ های پیروكلاستیك كه مواد با منشأ آتشفشانی اند. توف های پوزولانی و تراس از این دسته محسوب می شوند. گروه دوم، مواد تغییر یافته با درصد سیلیس زیاد است كه طی یك روند شامل ته نشین ساختن مواد با منشأهای متفاوت، شكل داده شده اند. گروه سوم، موادی با منشأ كلاستیك، شامل رسها و خاك های دیاتمه است.
ASTM-C618 طبقه بندی زیر را برای پوزولان ها ارائه می دهد:
- پوزولان ردهN: پوزولان های طبیعی خام یا كلسینه شده شامل خاك های دیاتمه، چرت های اپالین و شیل ها، توف ها و خاكسترهای آتشفشانی یا پومیسیت ها، بعضی شیل ها و رس های كلسینه شده.
- پوزولان ردهF: خاكستر بادی با منشأ زغال سنگ قیری.
- پوزولان ردهS: هر نوع مواد دیگر شامل پومیسیت های عمل شده، بعضی دیاتمه ها، رس ها و شیل های كلسینه شده و آسیاب شده.
مشخصات استاندارد و روش های آزمایش برای انواع مختلف پوزولان ها توسط آیین نامه های مختلف بیان شده است. تمام كدهای استاندارد مشخصات فیزیكی و شیمیایی پوزولان ها را جهت تشخصی مناسب یا نامناسب بودن آنها مورد بحث قرار می دهند. براساس مطالعات و تحقیقات انجام گرفته در زمینه مواد افزودنی مصنوعی این نتیجه حاصل شده است كه تركیبات كانی شناسی و مختصات ذرات مواد، تعیین كننده خاصیت پوزولانی و سیمانی بودن یك پوزولان اند. اخیراً نامبرده برخی از كدهای استاندارد در خصوص خاكستر بادی(PFA) گرد سیلیس، سرباره كوره آهنگدازی و پوزولان های طبیعی را نیز مورد بررسی قرار داده است.
برخی از كدهای استاندارد از جملهASTM-C618,BS3892 ضوابط خاصی را برای خواص شیمیایی و فیزیكی خاكستر بادی(PFA) جهت مصرف در بتن ارائه داده اند. اما برای گرد سیلیس (دود سیلیس) كه یك ماده پوزولانی نسبتاً جدید است، تنها در آیین نامه كاناداییCSA2 محدودیت هایی برای مقدارSO2، مقدارSO3 افت سرخ شدن، میزان ذرات باقی مانده روی الك45 میكرون، اندیس فعالیت پوزولانی مقدار آب لازم جهت مصرف در بتن بیان شده است.
بیشتر استانداردها از جملهASTM-C618 برای پوزولان های طبیعی یك حداقل70 درصد را برای مجموعسه اكسید اصلی شاملFe2O3,SiO2 مقرر داشته است. همچنین یك حداكثر برابر با 10 درصد برای افت سرخ شدن و3 درصد برای درصد رطوبت دو محدودیت مفید برای خواص شیمیایی هستند كه توسط استانداردها بیان شده اند. از دیدگاه خواص فیزیكی نیز برای استفاده از پوزولان های طبیعی در بتن، بیشتر كدهای استاندارد محدودیت هایی در مورد میزان ذرات مانده روی الك45 میكرون، اندیس فعالیت پوزولانی و مقدار آب را توصیه كرده اند.
جهت دریافت فایل کامل مقاله سازه های بتنی لطفا آن را خریداری نمایید
فضاهای ورودی بناهای سنتی در 30 صفحه word قابل ویرایش با فرمت doc
هر فضای ورودی از یك یا چند بخش تشكیل می شده است كه هر كدام دارای خصوصیات كاركردی یا نهادین بوده اند.
1) پیش خان: فضای وسیع و بزرگی است كه در جلوی پیش طاق بعضی از بناهای مهم و بزرگ مانند مسجد جامع یزد طراحی می شده است. یكی از اهداف احداث پیش خان اهمیت بخشیدن به فضای ورودی بنا و تمایز آن از فضاهای اطراف می بوده است. بدنههای پیش خان ها را معمولاً طراحی می كردند آن جبهه از پیش خان كه فضای ورودی بنا در آن قرار داشت از بهترین طراحی برخوردار بوده است. در برخی موارد كه پیش خان در امتداد یك میدان ممكن بوده كه موجب بشود حدود پیش خان از فضای میدان تأثیر پذیرد، در این صورت با طراحی یك عنصر معماری مانند دست انداز یا سكو محدوده ی پیش خان را تعریف می نموده اند.
2) پیش طاق: پیش طاق فضایی سرپوشیده و نیمه باز مانند ایوان است كه در جلوی درگاه ورودی طراحی و ساخته می شده است در بعضی از موارد در شهرهای مختلف به پیش طاق همان جلوخان یا پیش خان گفته می شده است. در بعضی از موارد در كنار دو جرز این پیش طاق ها دو سكو طراحی و در نظر گرفته می شده است. عموماً ارتفاع پیش طاق از ارتفاع سایر سطوح مجاور ان بیشتر بوده است. در بعضی از موارد نادر مانند مسجد جامع یزد ارتفاع پیش طاق به حدود چند برابر سطح مجاورش می رسیده است.
معمولاً پیش طاق ها دارای تزئینات بسیار زیاد بوده اند- معمولاً كاشی- و معمولاً باز كتیه ی احداث بنا را در زیر یا قسمتی از این پیش طاق ها قرار می داده اند.
درگاه: فضای كوچكی كه در ورودی در آن قرار می گیرد درگاه خوانده می شود.
از لحاظ ساختمانی درگاه فضایی است كه در دو سوی آن دو جرز یا دیوار قرار گرفته است و چهارچوب در ورودی در آن نصب می شود و طاق درگاه را نعل درگاه گویند به شكل قوس یا افقی است. طاق های قوسی شكل معمولاً با آجر و طاق های افقی غالباً با كمك تیرچوبی ساخته می شده اند و عمق درگاه غالباً در اكثر بناها حدود5/0 متر است اما تا5/1متر نیز می رسیده است.
سرفصل های اصلی
بخش اول
مقدمه
پیش درآمد
بناهای مهم و ورودی های آن
بخش دوم
اجزای تشكیل دهنده ورودی های سنتی
بخش سوم
عناصر و اجزا كاربردی ورودی ها
عناصر تزیئینی ورودی ها
بخش چهارم
اصول تركیب و طراحی سلسله مراتبی بناهای سنتی ایران- یزد
بخش پنجم
نحوه دسترسی ها به ورودی بناها و فضاهای درونی
بخش پنجم- قسمت دوم:
شكل مسیر دسترسی به فضاهای درونی
بخش ششم
تعداد ورودی های هر بنا
بخش هفتم
تزئینات ورودی بناها
جهت دریافت فایل کامل مقاله فضاهای ورودی بناهای سنتی لطفا آن را خریداری نمایید
بررسی مسجد احمد ابن طولون در 21 صفحه word قابل ویرایش با فرمت doc
مطالب مورد بررسی
مسجد احمد ابن طولون
ویژگی های معماری
تزئینات بنا
سقف
فواره
زیاده
مناره
سرگذشت مسجد در دوره های بعد
مناره مسجد ابن طولون
ویژگی های معماری
مسجد از نظر معماری طرحی بسیار ساده دارد . بنا شامل یک صحن مربع به ابعاد تقریبی 92 متر است که از 3 سو رواقی با 13 چشمه طاق در 2 ردیف ، و از سوی قبله(جنوب شرقی )رواقی با 17 چشمه طاق در 5 ردیف را در بر می گیرد . با احتساب عرض رواق ها مجموع بنا و صحن مستطیلی است که به ابعاد 26/122 و 33/140 متر . در بنای مسجد به جای ستون از جرز بهره گرفته اند .کلیه دیوار ها ، جرز ها و چشمه ها ی شبستان ها یکسره از آجر سرخ رنگ به اندازها های 5/4 در 5/8 تا 8 در 18 تا 19 سانتی متر در ملاطی ضخیم چیده شده و یک قشر گچ سخت آنها راپوشانیده است .
طاق ها از نوع نوک تیز (شکسته) است و پایه های حمال آن را جرز های مکعب مستطیل ستبر به ابعاد 46/2 در 27/1 متر تشکیل می دهد که به فاصله 60/4 متر از یکدیگر قرار دارند . نمونه پیشین این گونه جرز ها در مساجد المتوکل و ابودلف در سامره نیز دیده میشود
( شاید بتوان به روایت بلوی را در مورد نیاز به 300 ستون برای ساختن مساجد مورد نظر احمد بن طولون و پیشنهاد معمار مصرانی سازنده مسجد برلی ساختن بنایی مه به جز 2 ستون سمت قبله (محراب ) به ستون دیگری نیاز نداشته باشد توجیهی برای این روش جدیدو ناشناخته در معماری مساجد مصر دانست . نیم ستون های کاذب 4 نبش جرز ها را با آجر تراشیده ساخته اند و طاق های روی آن کمی از پایه خود پیش تر آمده و در بالای هر جرز به منظور تقویت ، روکوبی چوبی با اتصال دم چلچله ای نصب شده است .
هر چند طاق های مساجد در سرزمین های غربی اسلامی به طور کلی از نوع هلالی است ، ولی در مسجد ابن طولون از طاق های شکسته نوک تیز استفاده شده است . یکی از امتیازات فنی این طاق ها کاستن از وزن پشت بغل های بین قوس ها ست . در بالای هر جرز و فاصله میان دو طاق یک روزنه نور گیر ایجاد شده که افزون بر کاربرد روشنایی ، سبب ظرافت و سبک تر کردن بنا شده است ، بی آنکه از استحکام آن بکاهد . این روزنه ها نیز دارای طاق های نوک تیز واقع بر ستون های کوچک است .
تزئینات بنا
در معماری اسلامی تزئینات مساجد از دو دیدگاه متفاوت به کار گرفته شده است . در بیشترین آنها برای نشان دادن اهمیت و جلب توجه نماز گزاران به محل مشخصی چون محراب ، عوامل تزئینی چشم گیری در آن به کار گرفته اند و در شماری کمتر معماران کوشیده اند تا به یاری نقش های یکسان و هماهنگ بنا را از وحدت کامل برخودردار کنند که در مسجد ابن طولون چنین است گچ بری تنها عامل تزئینی این بنا به بخش های اصلی ساختمان چون سر ستوان ها ، سطح زیرین طاق ها ، روزنه های نور گیر و پنجره ها غنایی ویژه بخشیده و در سر ستون ها که به سبک کرنتی است ، نقوش برگ کنگری متداول این سبک ،به برگ مو سبک سامره تغییر یافته است.
طاق های مسجد ابن طولون بسیار عریض طراحی شده است . بنابراین سطح زیرین آن زمینه مناسبی برای ارائه گچ بری است . 10 قطعه از این گچ بری ها به خوبی حفظ شده که طرح آنها شامل یک نوار مرکزی پهن و دو حاشیه باریک با نقش هندسی و گیاهی به سبک سامره است . یک نوار گچ بری شده نیز در هر دو روی دور طاق ها ایجاد شده که ابتدا با زاویه قائمه به سوی طاق کناری معطوف می گردد و سپس در امتداد یک خط افقی به آن می رسد . کتیبه کوفی مشهور مسجد به فاصله 20 سانتی متری در بالای این نوار به عرض 30 سانتی متر بر روی چوب منبت کاری شده است . تخمین زده اند که این پیشانی بیش از دو کم طول داشته و در حدود یک شانزدهم از آیات قرآن کریم را شامل بوده است پنجره های واقع در دیوار خارجی رواق ها شاهکاری از هنر گچ بری است .
جهت دریافت فایل کاملمقاله بررسی مسجد احمد ابن طولون لطفا آن را خریداری نمایید
معماری اسكله های دریایی و اهمیت آنها در 46 صفحه word قابل ویرایش با فرمت doc
2-1- مقدمه
اسكله های شمع و عرشه كه از آنها تحت عناوین سازه با عرشه معلق یا اسكله با ساختمان باز نیز یاد می شود، ممكن است از فولاد، بتن یا چوب و یا تركیبی كه از آنها ساخته شده باشند. در این سازه ها مقاومت شمعها ناشی از مقاومت نوك و یا اصطكاك جداره و یا تركیبی از آنهاست. عرشه این سازه ها، عموماً برای توزیع بارهای افقی بین عناصر دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.
2-2- تناسب كاربرد
اسكله های شمع و عرشه به پیشنهاد آئیین نامه دریائی انگلستان (1989، مرجع 14) در شرایط زیر مناسب اند:
الف) خاك بستر شامل یك لایه سست مستقر بر روی لایه ای مقاوم است.
ب) دسترسی به خاكریزی مناسب مورد استفاده در اسكله های دیوار ساحلی (اسكلههای دارای نگهبان) ممكن نیست.
ج) به حداقل رساندن تزاحم سازه و رژیم هیدرولیكی.
د) زیاد بودن عمق آب.
لازم به ذكر است كه در صورت استقرار سازه بر روی بستر سنگی، بستر بایستی قبل از اجرای شمعها آماده شده باشد.
2-3- كاربردها
اسكله های شمع و عرشه، عموماً برای سازه های پهلوگیری موازی ساحل و نیز اسكله های انگشتی عمود بر ساحل مورد استفاده قرار می گیرند.
در اسكله های موازی ساحل، سازه روی یك شیب مشخص ساخته می شود كه این شیب از سطح لایروبی شده مجاور وجه پهلوگیری تا سطح زمین پشت اسكله امتداد یافته است. لازم به ذكر است كه عمق لایروبی از آبخور كشتی های پهلوگیرنده متاثر است.
2-4- انواع اسكله های شمع و عرشه
نوع سازه به روشهای مورد استفاده جهت تامین مقاومت در برابر بارهای افقی اعمال شده و به آن و نیز نحوه توزیع بارهای قائم در شمعها وابسته است.
جدول 2-1 تقسیم بندی پیشنهادی آئین نامه انگلستان (1989، مرجع 14) را نشان می دهد.
جدول 2-1: تقسیم بندی انواع اسكله های شمع و عرشه
نوع سازه
كاربرد
انعطاف پذیری
روش مقاومت در برابر بار افقی
شكل
تمام شمعها قائم
اسكله های عمود بر ساحل
انعطاف پذیر
خمش شمعها
(2-2)
تمام شمعها قائم
اسكله های موازی ساحل
نیمه صلب
خمش شمعها+ مقاومت خاك پشت دیوار
(2-1)
تمام شمعها قائم همراه پشت بند افقی
اسكله های موازی ساحل
نیمه صلب
خمش شمعها+ پشت بند افقی+ مقاومت پاسیو خاك
-
تمام شمعها قائم همراه عضو مهار شده به ساحل
اسكله های موازی ساحل
صلب
مهار + دیوار نگهبان
(2-3)
شمعهای قائم و مایل
تمام انواع اسكله ها
صلب
شمعهای مایل
(2-4)
تمام شمعهای مایل
اسكله های عمود بر ساحل
صلب
خمش شمعهای مایل (تحمل بار عرضی)، شمعهای مایل طولی و مهارها (تحمل بار طولی)
-
فهرست
1-1- مقدمه
1-2- اسكله ها
1-3- سیستم های كلی اسكله
الف) اسكله های شمع و عرشه
ب) اسكله سپری
ج) اسكله های وزنی
1-4- انتخاب محل اسكله و مطالعات لازم برای محل انتخابی
1-4-1- مطالعات هیدرودینامیكی و جوی
1-4-2- مطالعات ژئوتكنیكی
1-4-3- بررسی های هیدروگرافی و توپوگرافی
2-1- مقدمه
2-2- تناسب كاربرد
2-3- كاربردها
2-4- انواع اسكله های شمع و عرشه
2-5- روشهای متداول اجرای اسكله های شمع و عرشه
2-5-1- روش ساخت در دریا
2-5-2- روش ساخت در خشكی
3-1- مقدمه
3-2- پارامترهای مهم طراحی
3-2-1- ابعاد و ظرفیت كشتی ها
3-2-2- نوع تخلیه و بارگیری
3-2-3- ظرفیت بندر
3-2-4- موج طرح
3-2-5- عمق لایروبی حوضچه و كانال دسترسی
3-2-6- طول اسكله
3-2-7- ارتفاع اسكله
3-3- بارگذاری اسكله های شمع و عرشه
3-3-1- بار مرده
3-3-2- بار زنده
3-3-3- نیروی ناشی از تغییر شكل
3-3-4- نیروهای ناشی از عوامل طبیعی
5-1- مقدمه
5-2- ارزیابی عوامل موثر بر طراحی
1- بار زنده گسترده:
2- بار زنده متمركز:
3- بار وسایل متحركم بر اسكله:
4- نیروهای وارد بر بولارد:
5- نیروهای حاصل از پهلوگیری:
6- عوامل محیطی:
5-3- ارزیابی رفتار عمومی اسكله های شناور تحت بارگذاری مختلف
1- بار گسترده زنده به صورت كامل بر یك پانتون
2- بار گسترده زنده بر نیمی از سطح پانتون
3- بار گسترده زنده بر ربع سطح پانتون
4- بار متمركز
5- وسایل نقلیه متحرك و جرثقیل
6- نیروی بولارد
5-4- نحوه ارزیابی عملكرد اسكله های شناور در بارگذاری تركیبی
5-5- نتیجه گیری نهایی در مورد مدول مناسب
5-5-1- اسكله تیپ اول (مسافری)
5-5-2- اسكله تیپ دوم (باربری سبك)
5-5-3- اسكله تیپ سوم (باربری نیمه سنگین)
5-5-4- تعیین ارتفاع مناسب برای هر مدول
5-6- نتیجه گیری كلی
جهت دریافت فایل کاملمقاله معماری اسكله های دریایی و اهمیت آنها لطفا آن را خریداری نمایید
بررسی معماری ایران در 157 صفحه word قابل ویرایش با فرمت doc
معماری ایران شناسنامه معتبر مردم این سرزمین از دوترین ازمنه قدمی است طبیعت اقلیمی ایران در این زمینه تأثیر گذار فرهنگ هایی كه با ؟؟ و مغلومین به این خطه را گشودند. در این معماری كهم بارزترین اشكال خود جلوه كردن است. آداب و رسوم، مراسم مذهبی، روحیات، اخلاقیات، اندیشه و عقیده نسلها در معاری ایران انعكاس واضحی دارد. نه تنها در بناهای عظیم، در ابنیه اثار كوچك هم می توانیم این انعكاس را دریابیم. آتشكده و دهكده های شاهی كه درگذشته كه در سراسر این خطه جابه جا روییده بود و اینك به جا مانده است باری از فرهنگ معمای ایران باستان را در خویش نهاده است آتشكده دهكده های شاهی را در ایران باستان بر روی تپه ها بنا می كرده اند. در دهكده های شاهی معابد ویژه پرستش مهر و ناهید ( فرشته آب) وجود داشت. نقاطی كه هم اكنون به پل دختر یا قلعه دختر نسبت می دهند، همان پرستشگاهها باستانی ناهید یا فرشته آب است از معابد مهر (میترا) كه قبل از زردتشت در ایران رواج داشته است. نمونه های چندی باقی است. معبد (مصیصر) در شمال غربی ایران كه در كوه تراشیده شده است و همچنین صخره (پی فخیریكار) در جنوب دریاچه رضاییه ازجمله این نمونه ها هستند. مهر پرستان باستانی قبل از ورود به معبد در جایی دست خود رابه آب می زدند و آن را (مهرآب) می نامیدند. كه شاید نعت محراب دوره اسلامی از آن سرچشمه گرفته باشد. معماری ایران حاصل قرن ها تفكر و ثمرة اندیشه و قریحه هنری نیاكان ما و الهاماتشان از سنت ها و دست اؤردهای ملل دیگر است با آنكه در هر سیمای معماری ایرانی تغییر وتبدیل هایی را پذیرفته است، روح یگانه و ذات نیرومند آن همواره زنده و بلانده باقی مانده و همپایه زمان ظرفیت های خویش را عوض كرده است. مروری در خطوط اصلی معماری ایران از آغاز تاریخ مدرن ما، در واقع گشایندهشاهرایی به قلب تمدن دیرینه سال این سرزمین است نخستین سلسله حكومت ایران سلسله ماد بود كه بخشی از هسته خود را در بنا و آثاری ه آفریده به وام نهاد. سنگ شیر همدان، كان داوود در سریل ذهاب، دخمه صحنه در كرمانشاه، دخمه مرسوم با طاق فرهاد در لرستان، دخمه ده نوه اسحاق وند در نزدیك كرمانشاه ازبرگزیدهژ ترین آثار این دوره است. ( پلی بیوس) در توصیفی كه از كاخ باستانی همدان كرده یادآور شده است كه ستون های این كاخ از چوب سدر و سرو ساخته شده و روی این ستون ها از لوحه های سیمین و زرین پوشانده شده بود ( دمرگان پرود) ( شی پیه) معتقدند كه این نشانه ها و آثار تخت جمشید كم و بیش شباهت دارند. در عرصه وسیع سرزمین خود از مهارت و استادی هنرمندان ممالك، زیر فرمان خویش به نحو احسن بهره می گرفتند و از این جهت در آثار معماری و صنعت ایران در دورة هخامنشی تأثیر سایر ملل نیز دیده می شود چنانكه داریوش گوید در بنای قصر او صنعتگران بابلی، مادی، لیه ی. و مصری خدمت می كرده اند و مصالح ساخمان ها از فواصل دور دست می آمده است . استفاده از تجربیات و سنن ملل تابع، نه به صورت تقلیدی و پیروی بلكه به گونه ای باز افرینی و الهام پذیری خلاقه مختص به دورة هخامنشی نسبت مادها پیش ازآنكه تجربه و مهارت (اورانویی) ها استفاده بسیار بردند. معماری دورة هخامنشیان ادامه یك هنر ملی بود. اصالت این هنر در قصر كیاكسار پادشاه ماد ( در همدان) جلوه كرد و كوروش در ادامه آن پس از شكست مادها قصری در پازارگاه یا ( مادر سلیمان) در 80 كیلومتری شمال تخت جمشید بنا كرد. كه گرچه مانند تخت جمشید كه به جرأت می توان گفت یكی بزرگترین و وسیع ترین بناهای است كه قبل از معمول شدن آهن ساخته شده است دارای سقف، ستون های چوبی بسیار بوده است سقف ، ستون های چوبی بسیار بوده است. سقف ساختمان از چوب سور لبنان و بلوط ساخته شده ...
فهرست
آثار معماری دوران ساسانی درسرزمین ماوراء النهر آثار دوران باستانی ناحیه باستانی و رخشا و قصر بخارا اخدا: شهر سازی درباره معماری : اصفهان در دوره جانشیان تیمور اصفهان قلمور امیرزادگان تیموری رستم و اسكندر اوضاع اصفهان بعد از قتل سلطان محمد بهادر تزیینات داخل بقعه شهشهان ارزش جهانی هنر معماری و تزییناتی مسجد شیخ لطف الله جاده های شاه عباسی
بخش اول
نگاهی به بناهای خشتی ایران
بناهای خشتی زنده :
بخش دوم
علل فرسایش بناهای خشتی
بخش سوم
طریقه كاربرد خشت
فرسایش در اثر دخالت انسان
بخش چهارم
پیشنهادات جهت پیشگیری از توسعه ویرانی و فرسایش
بخش پنجم
مقاوم كردن خشت
بخش ششم
توصیه
ازلحاظ تزیینات
جهت دریافت فایل کاملمقاله کامل بررسی معماری ایران لطفا آن را خریداری نمایید
فروشگاه فایل کیا؛
منبع جامع انواع فایل...
چنانچه فایل مد نظرشما در بین فایل های بارگذاری شده در سایت موجود نبود،می توانید از طریق دایرکت پیج اینستاگرام@kiyafile.ir سفارش دهید.