یادگیری و پیشرفت
:::::::::::::::: ::::::::::::::::
دیجیتال مارکتینگ
:::::::::::::::: ::::::::::::::::
رشد کسب‌وکار
:::::::::::::::: ::::::::::::::::
صنعت آموزش


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : یک شنبه 5 اسفند 1397
بازدید : 674
نویسنده : کیا فایل

تحقیق تحليل سازه 2

تحقیق تحليل سازه 2

 

به نام خدا

تحليل سازه 2

براي تحليل سازه‌هاي نامعين، روش شيب ـ افت و روش هاي ديگر نياز است. بايد تعداد درجات آزادي در يك سازه تعيين گردد. تعداد مجهولات در اين سازه هاي نامعين همان تعداد درجات آزادي است.

درجات آزادي:

دوراني : به تعداد هاي مستقل سازه تعداد درجات آزاد دوراني

انتقالي : به تعداد هاي مستقل سازه تعدا درجات آزادي انتقالي

در بدست آوردن درجات آزادي دوراني و انتقالي نياز است گره‌ها در يك سازه تعيين گردد.

گره: به نقاطي اطلاق مي‌شود كه محل طلاقي دو عضو يا تكيه‌گاه خارجي يا تغيير مقطع آن باشد.

  1. در گره هاي صلب مي‌باشد زاويه تغيير نمي‌كند.
  2. در گروه هاي مفصل به تعداد اعضاي وارد شده بر مفصل مي‌باشد.
  3. در تكيه‌گاه گيردار چون دوراني ندارد ().
  4. در تكيه‌گاه غلطكي برشي ().
  5. اگر دو عضو روي يك مفصل باشند () و اگر دو عضو به يك مفصل متصل باشند ().

مثال:

مثال:

مفصل برشي .

در مفصل به تعداد اعضا وارده

 

درجه آزادي انتقالي

براي تعيين درجه آزادي انتقالي فرض مي‌شود سختي محوري بي نهايت باشد. يعي تغيير شكل محوري صفر باشد، ولي نيروي محوري موجود باشد.

L=cte

در صورت تغيير شكل محوري:

(از تغيير شكل محوري صرف‌نظر نشود).

براي تغيير درجات آزادي انتقالي ابتدا گره‌ها را مشخص مي‌كنند. سپس كليه لنگرهاي خمشي موجود در گره‌ها را صفر مي‌كنيم (گره‌ها را تبديل به مفصل كرده) شكل هاي حاصل خرپاي مي‌شود كه تعداد ميله هاي موردنظر براي پايداري اين خرپا تعدادي ===== يا همان تعداد درجات آزادي انتقالي مي‌باشد.

3=1+2= درجات آزادي

4=2+2= درجه آزادي

درجه آزادي خرپا

در خرپاهاي معين درجه آزادي برابر با تعداد اعضاي خرپا مي‌باشد.

 

در خرپاهاي نامعين، تعداد درجات آزادي برابر است با:

اگر در قابي كه از تغيير شكل محوري صرف نظر شود به جاي يك عضو از آن قاب عضو صلب جايگزين شود، درجه آزادي كاهش مي‌يابد.

درجه آزادي = 1

 

اول:

دوم:

 

در صورتي از تغيير حول محوري صرف نظر نشود.

براي انتقال تمامي گره‌ها تبديل به مفصل شدند.

 

شيب ـ افت

يكي از روش هاي تحليل سازه هاي نامعين، حل شيب ـ افت توسط درجات آزادي انتقالي و دوراني صورت مي‌گيرد و فرض بر اين است كه تغيير طول محوري نداشته.

ولي نيروي محوري داشته باشيم.

هرچه تعداد نامعيني بيشتر درجات آزادي كمتري داريم و حل به روش شيب ‌ـ افت راحت تر است.

درجه آزادي:

m-IL

فرمول شيب ـ افت:

با فرض اينكه روي اعضاء باربري نداشته باشيم.

در حل به روش شيب ـ افت هرگاه سازه‌اي درجه آزادي انتقالي نداشته و همچنين نيروهاي موجود فقط از نوع منفرد باشند و فقط به گره داخلي اعمال شود، اثبات مي‌شود تمامي ها و ها صفرند و كليه لنگرهاي صفر و در نتيجه نيروهاي برشي صفراند سازه‌ها تبديل به خرپا مي‌شود.

اگر نيرو به مفصل وارد شود، تغييري در نداريم:

اگر خرپا معين باشد، نيروي محوري را بدست مي‌آوريم.

اگر خرپا نامعين باشد، نيروي محوري را نمي‌توان بدست آورد.

شيب ـ افت لنگر و برش را مي‌دهد، ولي نيروي محوري را نمي‌توان با شيب ـ افت بدست آورد.

مثال:

در سازه فوق اگر قسمت صلب (BC) به اندازه دوران كند حول نقطه D مطلوب است:

 

شامل ورد 40صفحه ای

فرمولها و عکس در سایت نمایش داده نشده برای مشاهده صحیح فایل بخشی از ان بصورت پی دی اف اماده شده لطف از ان طریق مشاهده فرمایید

بخشی از فایل

 

 



:: موضوعات مرتبط: فنی و مهندسی , معماری , ,
:: برچسب‌ها: تحقیق تحلیل سازه 2 , تحلیل سازه ,
تاریخ : یک شنبه 5 اسفند 1397
بازدید : 666
نویسنده : کیا فایل

پشم سنگ چیست

 

پشم سنگ چیست؟ 3

خواص كلي 3

عملكرد در برابر آتش 3

قابليت رسانايي حرارتي 4

ويژگيهاي آگوستيكي 5

محدوده دماي كاركر 5

کاربرد پشم سنگ در هايدروپونيک 6

عايق لوله پيش ساخته پشم سنگ 6

عايق پانل 8

پشم سنگ با روكش توري – WM 8

عایق پتویی پشم سنگ 9

پشم سنگ فله 9

مزايا 10

عایق پشم شیشه با روکش کرافت 11

پانل آکوستیک پشم شیشه 11

عایق لوله پشم شیشه 12

ویژگیها 13

ایزوگام 13

ایزوران 600 15

ایزورن 600W 16

تیشو 16

ایزوشینگل 17

رنگ های سرامیکی عايق محصول HY-TECH 18

ساختار ویندو فیلم 25

مشكلات مربوط به طرح دار كردن و رنگی كردن شیشه 26

 پشم سنگ چیست؟

پشم سنگ كه در زبان انگليسي Rock Wool ناميده مي‌شود، جزو خانواده عايق‌هاي حرارتي متشكل از الياف معدني است به همين دليل گاهي به آن Mineral Wool هم اطلاق مي‌شود.ماده اوليه اصلي براي توليد اين عايق، سنگ بازالت، از گروه سنگ‌هاي آذرين است كه بازمانده فعاليت‌هاي آتش‌فشاني است و در كشور ما به وفور وجود دارد. محصولات عايق پشم سنگ نقش مهمي (چشمگيري) در صرفه جويي انرژي به وسيله كاهش مصرف انرژي در خانه‌ها، ساختمان‌هاي اداري و تجاري و كارخانه‌هاي توليدي دارند. عايق كاري اصولي كمك مي‌كند كه در خانه‌ها و محل كارمان انرژي فوق العاده كمتري مصرف شود.صرفه جويي در مصرف انرژي به وسيله عايق كاري به محيط زيست نيز كمك مي‌كند. عايق پشم‌سنگ به وسيله كاهش انرژي مورد لزوم براي گرم يا سرد كردن خانه‌ها و ساختمان‌‌هاي تجاري از متصاعد شدن دي اكسيد كربن بيشتر از كارخانه‌هاي مواد برق براي گرمايش و سرمايش ساختمان‌ها جلوگيري مي‌كند.

خواص كلي:

مهمترين ويژگي عايق پشم سنگ مقاومت استثنايي آن در برابر آتش است. پشم سنگ آتش‌گير نيست و مشتعل نمي‌شود در نتيجه به عنوان نوعي حفاظ در برابر آتش شناخته شده است. به همين دليل در اكثر كشورها تخفيف‌هاي ويژه‌اي در مورد بيمه ساختمان‌هايي كه با پشم سنگ عايق شده باشند قائل مي‌شوند. پشم سنگ محيط مناسبي براي رشد آفت، قارچ،‌ باكتري و حشرات موذي نيست و به عنوان يك ماده غيرآلي در برابر اين انگل‌ها مصونيت دارد. بين انواع عايق‌هايي كه تا به حال در دنيا ساخته شده‌اند، پشم سنگ بي‌ضرر ترين آنهاست و با محيط‌زيست كاملا سازگار است. برخلاف عايق‌هاي ديگر در اين گروه، پشم سنگ آسيبي به پوست نمي‌رساند و باعث سوزش آن نمي‌شود. هم‌چنين با تمام مصالحي كه در ساختمان و صنايع به كار مي‌روند سازگار است و تماس آن با اين مصالح مشكلي به وجود نمي‌آورد.

 

عملكرد در برابر آتش:

 

يكي از مهم‌ترين ويژگي‌هاي عايق پشم سنگ، ايستايي استثنايي آن در برابر آتش است. پشم سنگ آتش گير نيست، مشتعل نمي‌شود و در نتيجه به عنوان نوعي حفاظ در برابر آتش شناخته شده است. سازه‌هاي فلزي در ساختمان‌ها هنگام بروز حريق در نتيجه جذب حرارت زياد و داغ شدن، مقاومت مكانيكي خود را از دست داده و بر اثر نرم شدن تغيير شكل مي‌دهند و اين مسئله باعث فرو ريختن كل سازه مي‌شود. براي جلوگيري از اين مسئله سازه‌هاي فلزي خصوصا ستون‌ها و تيرهاي ساختمان را با روش‌هاي مناسب به وسيله پشم سنگ عايق كاري مي‌كنند و بدين ترتيب در صورت تداوم حريق حتي تا ده ساعت هيچ مشكلي براي سازه‌هاي ساختمان به وجود نمي‌آيد. به همين دليل در برخي از كشورها شركت‌هاي بيمه براي ساختمان‌هايي كه به اين شكل عايق كاري شده باشند تخفيف‌هاي بسيار بالايي را قائل مي‌شوند. هم‌چنين تمام ساختمان‌هاي موجود روي سكوهاي نفتي كه براي اسكان پرسنل در نظر گرفته شده با عايق پشم سنگ ضد حريق مي‌شوند تا در صورت بروز حريق و تا رسيدن نيروهاي كمكي، پرسنل درون اين ساختمان‌ها ايمن باشند.

 

 

قابليت رسانايي حرارتي:

قابليت رسانايي حرارتي يكي از مهمترين ويژگيهاي عايقهاي حرارتي است. از نظر ترموديناميك، انرژي حرارتي همواره تمايل دارد از طريق يك، دو يا هر سه پديده همرفت، هدايت و تابش از منبع گرم به سمت منبع سرد جريان يابد. اين جريان انرژي حرارتي تا وقتي ادامه مي‌يابد كه هر دو منبع به يك دماي واحد، كه آن را دماي تعادل مي‌نامند برسند. عمل عايق حرارتي پشم سنگ بدين گونه است كه از انتقال انرژي حرارتي از هر سه طريق فوق جلوگيري مي‌كند و در نهايت جريان انرژي قطع مي‌شود و يا به حداقل مي‌رسد. اين خصوصيت مبناي صرفه‌جويي در مصرف انرژي به وسيله عايق كاري است. در ساختمان هاي مسكوني از عايق به منظور كاهش مصرف انرژي استفاده مي‌شود. به عنوان مثال عملكرد (مقاومت حرارتي) لايه اي از عايق پشم سنگ به ضخامت يك متر است و همان كار ديوارهاي قطور ساختمان‌هاي قديمي را انجام مي‌دهد كه سبب مي‌شد اين ساختمان‌ها در زمستان گرم و در تابستان خنك باشند. به طور كلي كار عايق حرارتي اين است كه محيط گرم را گرم و محيط سرد را سرد نگه دارد. هر چه قابليت رسانايي حرارتي كمتر باشد، كيفيفت عايق بهتر است. قابليت رسانايي حرارتي پشم سنگ كمتر از چهل هزارم وات بر متر درجه كلوين مي‌باشد.

 

 

 

ويژگيهاي آگوستيكي :

 

عايق پشم سنگ از دو طريق به كاهش صدا كمك مي‌كند، با كاهش انتقال صدا در ميان اجزاء متشكله سازه و يا جذب صدا در سطح. افت انتقال صدا عبارت است از كاهش انرژي صوتي هنگام عبور از ديوار، كف، بام و غيره كه در مجموع از خصوصيات محيط مادي است. صدا ممكن است در اثر ارتعاش هوا و يا در اثر ضربه مكانيكي ايجاد شود كه هر كدام در جاي خود بايد مورد بررسي قرار گيرد.جذب صدا عبارت است از كاهش انرژي صوتي هنگامي كه صدا از سطح منعكس مي‌گردد. ضريب جذب صدا با عددي بين صفر و يك بيان مي‌شود. اگر سطحي هيچ صدايي را جذب نكند، ضريب جذب صفر است. اگر 100% صدا جذب شود ضريب برابر با يك مي‌شود. عايق پشم سنگ بازدهي بالايي در جذب و كاهش صدا دارد به همين دليل در فرودگاه‌ها،‌ استوديوهاي صدابرداري، زير ريل‌ها و در ايستگاه‌هاي متروي داخل شهري به منظور جلوگيري از انتقال ارتعاشات و صدا از عايق پشم سنگ استفاده مي‌كنند. آزمايش‌ها نشان مي‌دهد كه با طراحي و نصب عايق‌ها مي‌توان به كاهش صدا تا تراز مورد نظر رسيد. مقدار تضعيف انرژي صوتي در هنگام عبور از مواد بستگي به ضخامت آنها دارد. اين مقدار در مورد پشم سنگ به ويژه در فركانس هاي كم با افزايش ضخامت بالا مي‌رود. گذاشتن فاصله هوايي مناسب در پشت عايق صدا، ضريب تضعيف آن را به نحو محسوسي افزايش مي‌دهد.

 

محدوده دماي كاركر:

 

ايستايي موثر محصولات پشم سنگ در برابر دما در محدوده 150-تا 800 درجه سانتي گراد است. الياف پشم سنگ در مقابل شعله مستقيم آتش (حدود 1000 درجه) تا 4 ساعت مقاومت مي‌كنند. نقطه ذوب اين الياف بيش از 1000 درجه سانتي گراد است و توانايي كار مداوم در دامنه دمايي 150- تا 800 درجه سانتي گراد را دارند.محدوده دماي كاركرد محصولاتي كه نوعي روكش دارند (غير از گروه WM) بستگي به محدوده دماي كاركرد روكش آنها دارد. عامل پيوندي كه در اكثر محصولات پشم سنگ استفاده مي‌شود، در دماي حدود 220 درجه سانتي گراد تجزيه مي شود ولي هيچگونه تاثير منفي در خاصيت ترموديناميكي عايق نخواهد داشت. نيروگاه‌ها،‌پالايشگاه‌هاي نفت و گاز، مجتمع‌هاي پتروشيمي، صنايع سيمان و صنايع سنگين بدون عايق كاري دقيق و اصولي تجهيزات و محيط كار خود قادر به فعاليت نمي‌باشند و عايق پشم سنگ به دليل دارا بودن محدوده دماي كار بالا (800 درجه سانتي گراد)‌به عنوان عايقي منحصر به فرد در صنايع فوق مطرح است.

 

کاربرد پشم سنگ در هايدروپونيک:

 

هايدروپونيک(Hydroponics)به روشهاي پرورش گياهان در محيط بدون خاک اطلا‌ق مي شود . در اين روشها معمولا‌ً موادي براي حفظ و نگهداري سيستم ريشه اي به کار مي رود و تغذيه گياه از طريق محلول غذايي که به محيط اضافه مي شود صورت مي گيرد . ماده بکاررفته به عنوان بستر رشد ممکن است يک ماده آلي ( پيت موس , پوست درخت , فوم ,و ... ) و يا يک ماده غير آلي ( ماسه , پرليت , ورمي کوليت , پشم سنگ و .... ) باشد . پشم سنگ مورد استفاده در هايدروپونيک از سنگهاي بازالتي مرغوب بدست مي آيد . پشم سنگ به اشکال مختلف از جمله خام و بي شکل , پانل بلوک , قطعات مکعبي شکل و گرانول استفاده مي شود . امروزه در سراسر جهان در گلخانه هاي هايدروپونيک از پشم سنگ براي پرورش برخي صيفي جات از جمله , گوجه فرنگي , خيار , فلفل و توليد گلهاي شاخه بريده ( رز , ميخک , داودي ) بطور وسيعي استفاده مي شود .

 

از امتيازات پشم سنگ مي توان به موارد زير اشاره کرد :

 

- پشم سنگ بصورت ماده اي با ويژگي هاي مشخص و استاندارد قابل توليد است .

- تحت تاثير ترکيبات شيميايي و يا ميکرو ارگانيسم ها تجزيه نمي شود .

 

- هوادهي ريشه در آن بخوبي صورت مي گيرد .

 

- به دليل حفظ رطوبت کافي , گياهان کمتر تحت تاثير کم آبي موقت قرار مي گيرند .

- پشم سنگ ماده اي سبک استريل و عاري از عوامل آلوده کننده است .

  

عايق لوله پيش ساخته پشم سنگ

 

شامل ورد 28صفحه ای

 


 



:: موضوعات مرتبط: فنی و مهندسی , معماری , ,
:: برچسب‌ها: پشم سنگ چیست , پشم سنگ ,
تاریخ : یک شنبه 5 اسفند 1397
بازدید : 609
نویسنده : کیا فایل

تحقیق درمورد  تنش

تحقیق درمورد تنش

 

تعريف تنش 2

قرارداد علامت مثبت تنش ها : 5

تنش هاي اصلي : 7

تنش هاي برش max : 8

تانسور تنش 10

نحوة ترسيم دايرة موهر تنش 15

دايره موهر تنش: 16

نحوه ترسيم دايره موهر تنش 19

نكاتي كه از بررسي دايره موهر حاصل مي شود : 20

معادلات ديفرانسيل تعادل 31

 

تعريف تنش

در حالت كلي همانطور كه در اشكال 1-1- ب و 1-1-ب، نشان داده شد، نيروهاي داخلي كه در روي سطوح بينهايت كوچك يك مقطع عمل مي كنند، از لحاظ مقدار و جهت با يكديگر متفاوت مي باشند. اين موضوع دوباره در شكل 3-1، نمايش داده مي‌شود.

نيروهاي داخلي از لحاظ طبيعت، كميتهايي برداري هستند و نيروهاي مؤثر خارجي را در تعادل نگه مي دارند. در مكانيك جامدات تعيين شدت اين نيروها در نقاط مختلف يك مقطع بسيار مهم مي باشد. در حالت كلي شدت اين نيروها از نقطه اي به نقطة ديگر فرق مي كند و نسبت به سطح مقطع مايل هستند. رسم بر اين است كه اين شدتها به مؤلفه هاي قائم و موازي مقطع تحت مطالعه، تجزيه شوند. به عنوان مثال،؟ مؤلفه هاي بردار نيروي كه روي سطح عمل مي كند در شكل 3-1-ب، نشان داده شده است. در اين مثال بخصوص، چون منطقي كه جسم را به دو قسمت تقسيم كرده، عمود بر محور x مي باشد، امتداد منطبق بر امتداد عمود بر مي باشد. نيروي وارد بر واحد سطح كه همان شدت نيروي گسترده بر روي سطح مي باشد، تنش ناميده مي شود. در شكل 3-1-ب، تنش متوسط نيروي برابر مي‌شود. حال اگر به جاي تنش متوسط، تنش در يك نقطه را خواسته باشيم بايد در رابطه تنش متوسط، را به سمت صفر ميل دهيم.»

بنابراين تعريف رياضي تنش به صورت زير در مي آيد:

 شدت نيروي عمود بر مقطع، تنش قائم آن نقطه ناميده مي شود. اگر تنش قائم باعث ايجاد كنش در مقطع بشود، به آن تنش كششي مي گويند. در مقابل تنشهاي قائمي كه بر مقطع فشار وارد مي آورند، به تنشهاي فشاري موسومند. به جاي اينكه تنشهاي قائم را با حرف با دو زيرنويس نمايش مي دهيم. آنها را با حرف (زيگما) با يك زيرنويس نمايش مي دهيم. مؤلفه هاي ديگر شدت نيرو به موازات صفحة مقطع عمل مي كنند. اين مؤلفه ها تنشهاي برشي ناميده مي شوند. تنشهاي برشي هميشه با حرف نمايش داده مي شوند.

واحد رسمي تنش در سيستم بين المللي، نيوتن بر متر مربع است، كه پاسكال ناميده مي شود. اما اگر بخواهيم تنشهاي معمول را بر حسب اين واحد نمايش دهيم با اعداد بزرگي سروكار خواهيم داشت، به همين جهت، تنشها را بر حسب مگاپاسكال (Mpa) و يا بر حسب نيوتن بر ميلي متر مربع بيان مي كنيم. اين دو واحد با يكديگر مساوي مي باشند.

 

قرارداد علامت مثبت تنش ها :

I.صفحه اي مثبت است كه بردار نرمال آن مثبت است .

II.صفحه اي مثبت است كه بردار نرمال آن جلو باشد .

III.روي صفحة مثبت تنش ها وقتي مثبت هستند كه در راستاي مثبت محور موردنظر باشد .

  تبديل رياضي تنش ها : «ارتباط بين دو دستگاه بالا»

 

تنش هاي اصلي :

امتداد صفحات تنشهاي اصلي

 تنش هاي اصلي

: معادلة I

از معادلة I مشتق گرفته

بنابراين تنشهاي اصلي همان تنشهاي و min است .

 

تنش هاي برش max :

: معادلة II

از معادلة II نسبت به مشتق مي گيريم :

: امتدادهاي صفحات تنش هاي برشي max

با محاسبة و و جايگزيني در معادلة و ساده كردن و خلاصه كردن خواهيم داشت :

نكته : با محاسبة و از روي و جايگذاري در معادلات و خواهيم داشت :

تنش هاي قائم همراه با تنش هاي برشي max

مثال : جزء كوچكي مطابق شكل تحت تأثير تنش هاي قائم و برشي قرار گفته است . مطلوبست :

الف)محاسبة تنشهاي اصلي ، محورهاي اصلي و نمايشي تنشها روي المان «جزء سطح»؟

ب)تنشهاي برشي max ، امتدادهاي مربوطه و نمايش تنشها روي المان «جزء سطح»؟

ج)تنشهاي قائم و برشي روي صفحه اي كه محور قائم بر آن با افق زاوية 25 درجه مي‌سازد ؟

 

 

 شامل ورد 33صفحه ای

 مطالب به خوبی در سایت لود نشده برای مشاهده درست بخشی از فایل فایل زیر را دانلود کنید

 

دانلود بخشی از فایل جهت نمونه

 




:: موضوعات مرتبط: فنی و مهندسی , معماری , ,
:: برچسب‌ها: تحقیق تنش , تنش ,
تاریخ : یک شنبه 5 اسفند 1397
بازدید : 561
نویسنده : کیا فایل

تاثير مغولان بر تاريخ هنر اسلامي و اصول بكار رفته در هنر معماري ايران

تاثير مغولان بر تاريخ هنر اسلامي و اصول بكار رفته در هنر معماري ايران

 

مقدمه

ذوق سليم، سليقة لطيف، احساس خلاق، ادراك فعال، روح حساس، و عاطفة بارور را اگر به همراه زيبايي و زيباشناسي ذاتي در يك جمله خلاصه كنيم، جامع و مانعي مي‌شود از هنر غني و مجرد ايراني، اين تعريف شايد در نزد برخي از كارشناسان راه خلاف واقع وغلو را پيموده باشد اما در حقيقت اگر به خوبي مشاهده كنيم هر يك از اين عوامل و ابزارهاي معنوي و مادي را مي‌توان در جزء جزء نقش و نگارهاي ريز و ظريف دكوراتيوي كه به منظور آذين و آرايش آثار هنري ايراني بكار رفته‌اند در كالبدي جامع و فراگير مظاهر هنري، به خوبي و به وضوح نمايان است، مشاهده نمود. به واقع ادراك صحيح هنر خلاقة ايراني مستلزم تبيين همين مفاهيم مستتر در جوهر آثار خواهد بود. ذوق و خلاقيت هنري جوامع مختلف از سنن و آداب و بينش‌هاي فرهنگي و سوابق تاريخي و محيط طبيعي آن اقوام ريشه و الهام مي‌گيرد و غالباً اتفاق مي‌افتد كه يك قوم به جهت تبهر و مهارت جانانه‌اي كه در زمينة يك يا چند رشتة خاص از هنرهاي چندگانه (به ويژه هنرهاي سنتي، دكوراتيووتزئيني) تبلور و نمود يافته است، رقابت و برابري ديگر اقوام در آن زمينه‌ها با ملت فوق الذكر كاري عبث و بيهوده خواهد بود. اگر نخواهيم تمامي هنرهاي، هشتگانة معاصر و ديگر مظاهر ذوقي اقوام مختلف را مورد بررسي قرار دهيم و اگر تنها در يك مورد كار تحقيق و تفحص در جريان پيدايش، رشد و بالندگي هنري خاص را پي گيري كنيم و آن زمينه لزوماً موضوعي باشد كه عموميت بيشتري دارد يعني تقريباً نزد تمامي انباء بشري از گذشته‌هاي دور تاكنون جلوه گر ذوق و سليقه زيبايي دوستي باشد؛ مي‌توان هنرهاي صنعتي و صنايع دستي را ذكر نمود. هنرها و صفاعاتي كه در سرزمين كهن ايران به مرور زمان و در طي ساليان طولاني كه هم اكنون به يك چشم همزدني مي‌ماند، آنچنان راه كمال و ترقي را پيموده است كه بي اغراق هم چنان بي رقيب بر پهنة اين گونه از هنرهاي ممالك گوناگون مي‌درخشد و تجلي مي‌كند. دلايل اين شكوفايي و درخشش هميشگي را مي‌توان علاوه بر بالا بودن ميزان مهارت و استادي و همين طور ويژگي‌هاي ذاتي و حس زيبايي دوستي ايراني، طبع لطيف و روحاني هنرمند ايراني ذكر نمود زماني كه استاد كار بنا به هنگام كاركردن بر روي قسمتي از بنا يا استادكاري كه در گوشة خلوتي از يك مكان متبرك با صبر و تأني مثال زدني سرگرم نقش اندازي ديوار بوسية گچ‌بري، آينه كاري، كاشي و... مي‌باشد و زماني كه بهترين و زيباترين تجلي گاه‌هاي هنري دستي و معماري ايراني عجين و همراه با بهترين و زيباترين مظاهر ذهني و عاطفي از همين دين و آئين و مذهب يكتاپرستي‌اش باشد مسلم است كه هر چه دارد چون جان در طبق اخلاص مي‌گذارد. تا نه تنها يك اثر زيبا و دل انگيز مادي بلكه اثري سرشار و مملو از روح و جان الهي را خلق و ابداع نمايد و نسل به نسل به جاي اينكه به دين و مرامش در خدمت تعالي و ترقي او باشد او نيز در پيشرفت و گسترش آن به نوبة خود سهم و نقش ايفا مي‌كند. در اين ميان علاقه و پيوند عاطفي كه عموم مردم ايران با هنرها و ميراث‌هاي هنري و فرهنگي خود برقرار نموده‌اند به حدي بوده كه علاوه بر كمك به جريان رشد و تعالي هنرها، سبب ماندگاري آنها نيز شده است.

 

هنر پيش از تاريخ

هدف تاريخ هنر عبارت است از شناخت و ارزيابي هنر از هر زمان و مكاني كه آمده باشد. هنر و تاريخ تنها در عرصة فرهنگ اين چنين در كنار هم قرار مي‌؛يرند. هر اثر هنري رويدادي است پايدار؛ اين اثر متعلق به هر دوره‌اي كه باشد، تا مدت‌هاي مديد پس از روزگار خويش باقي مي‌ماند و به حياتش ادامه مي‌دهد. اثر هنري همزمان يك شيء و يك رويداد تاريخي به شمار مي‌آيد.

قدمت تمدن و فرهنگ در خطة فلات ايران به چند هزار سال قبل از ورود آريايي ها باز مي گردد.

اقوام آريايي، احتمالاً از اوايل هزاره اول ق.م در فلات ايران ساكن شده و نام خود را بر آن نهادند

واژه ايران مشق از صورت قديمي آريانا، يعني سرزمين آريايي هاست. بنابراين تاريخ هنر ايران آثار مصنوعي را از دوران هاي ما قبل تاريخ تا سده هاي اخير در محدوده اين سرزمين وسيع در بر مي گيرد. هنر ايراني داراي ويژگيهاي ماندگاري است كه آن را از

ساير هنرهاي جهان متمايز و مشخص مي سازد.

اين سرزمين وسيع در بر مي‌گيرد. هنر ايراني داراي ويژگيهاي ماندگاري است كه آن را از ساير هنرهاي جهان متمايز و مشخص مي‌سازد.

هنر در نخستين سالهاي اسلام

آغاز دوران اسلامي را در تاريخ هجرت حضرت محمد (ص) به مدينه كه در 622 ميلادي اتفاق افتاد حساب مي‌كنند. اندكي بيش از بيست سال پس از آن تاريخ مسلمانان سوريه و مصر را از امپراتوري بيزانس وارث سرزمين رومي‌ها و شكوه و افتخار مردم روم، با از دست دادن دو ايالت بزرگ خود را از پاي در آمد، و نيروي عظيم ايران كه طي چهارصد سال مانع پيشروي رومي‌ها به سوي سرزمين‌هاي شرقي بود يكسره مقهور سپاه اسلام گرديد. گرچه ظهور اسلام آغاز مرحله‌اي تازه و بي‌نهايت مهم را در تاريخ جهان به ثبت رسانده است، ايالات فتح شده بيزانسي و شاهنشاهي فرسودة ساساني، ميراث فرهنگي عظيمي برجاي گذاشت كه تأثير آن تا چندين سدة بعد در جهان اسلام دوام يافت. در واقع تاجايي كه به هنر مربوط مي‌شد اين هر دو در ايران ميراثي بنيادي بود و اهميت آن در ابتدا فقط با اعمال نفوذ تفكر سامي و بعدها تا انداز‌ه‌اي كه سبك شيوة غيرتصويري شرق ايفا مي‌كرد، برابري داشت رواج اين گرايشهاي گوناگون و متفاوت، با پذيرفتن خط عربي كه يكي از انواع آن پيش از هر چيز ديگر عامل سبكي ممتاز در هنر جهان اسلام شد با هيچ يك از عوامل ويژة نژادي يا سياسي درون خود برخورد نكرد، مگر با وابستگي‌هاي عقيدتي، خلفاي راشيدين در مدينه مستقر بودند، ولي خيلي زود معلوم شد كه اين شهر گرچه به عنوان مركز ايمان مذهبي جايي مطلوب بود، ولي براي پايتخت اداري دولتي كه ظرف دو دهه به امپراتوري عظيمي تبديل شده بود چندان مناسب نيست. و آن گاه كه گروهي از مردم به اقامت در يك محل عادت كرده، زندگي فرهنگي با شرايط شهري و شهرنشيني به وجود آورده بودند ديگر امكان نداشت كه زندگاني كهنه اعرابي كه بر اساس تنوع طلبي و تا حدود زيادي بر پايه سودجويي ناشي از غارتها و چپاولهاي همسايگان ثروتمند و شادكام خود بنياد شده بود ادامه يابد در نتيجه پايتختي نوين و روشي تازه براي گذراندن حيات امري ضروري شد.

كيمياگران ايراني و اكتشافات آنان پيرامون رنگ و رنگسازي

با مطالعه شرح حال دانشمندان علم شيمي در جهان غرب و جهان اسلامي (مشرق زمين) و با مطالعه اكتشافات و تحقيقات آنها در زمينه مواد معدني براي رنگ سازي و ظروف و مواد آلي شيميايي و دارويي معلوم گرديد كه صنعت رنگ سازي ايران نيز مرهون زحمات دانشمندان علم شيمي در دوران قبل از اسلام و بعد از اسلام بوده است و كيمياگران كه در حقيقت اساتيد و علماي شيمي محسوب مي‌گرديده‌اند سهم به سزايي در اين مهم داشته‌اند. در بررسي اشياء يافت شده مربوط به زمان تيموريان كه با سبك و تكنيك مغولي همراه مي‌باشد، ظروف بدون لعاب كه داراي خمير نخودي رنگ است و گروهي از آنها داراي نقوش كنده‌كاري شده مي‌باشد مربوط به اواخر دوره ايلخانيان كشف و حفاري شده است. اين ظروف اغلب خمير قرمز و يا نخودي رنگ شوده و با رنگهاي سبز، زرد، قهوه‌اي، فيروزه‌اي بر روي لعاب شفاف‌ تزئين شده و نقوش هندسي و گياهي دارند كه با رنگ سياه بر بدنه ظرف نقاشي گرديده است. ارنست گروبه Ernest Groubee باستان‌شناس و مورخ مشهور عقيده دارد براي اولين بار در دوران خلفاي عباسي به ظروف آبي و سفيد مواجه مي‌شويم كه در قرن چهارم ميلادي به اوج خود رسيده بوده است. ساخت اين نوع ظروف در اواخر قرن هشتم هجري قمري دوباره در سوريه و ايران متداول گرديده است و عمدتاً رنگ آبي كبالت در چين در دوره سلسله مينك معمول بوده و در قرن چهاردهم ميلادي به بعد از چين به اروپا و ايران صادر شده است وبعدها در ايران ساخته شده‌اند.

ارنست گروبه عقيده دارد كه ظروف سبز رنگ باستاني‌تر از قرن 14 و 15 ميلادي يعني مربوط به قرن هفتم و هشتم هجري قمري مي‌باشد و ظروف سفيد و آبي مربوط به قرون هشتم و نهم هجري قمري مي‌باشد. از دوره تيموريان نقوش به رنگ سياه و آبي در زير لعاب ديده مي‌شود و مواد اوليه سفال گِل رس مي‌باشد و در دوران صفويه مواد اوليه مخلوطي از سيليس و شيشه است كه داراي نقوش اژدها گل شقايق و ابرهاي پراكنده بوده و تزيين شده‌اند و نيز ظروف آبي و سفيد تا قرن 13 هجري در ايران ادامه داشته است. از بناهاي تيموري كاشي شش ضلعي و مدور و لوزي شكل داراي لعاب فيروزي يا سفيد در آن به جاي مانده است. كه با رنگ يا خطوط طلاي به صورت گل و برگ تزيين يافته‌اند و كاشي‌هاي ملون معروف به قازمقازي در زمره آنها ديده مي‌شود (توضيحاً قازمقازي نوعي تلألو است كه با رنگ مخصوص صدف مانندي مي‌درخشد). از تجزيه و تحليل مواد به كار رفته در صنايع دستي ايراني كاملاً درك و استنباط مي‌شود كه كيمياگران كه اساتيد مسلم علم شيمي بوده‌اند در تهيه مواد رنگين سهم به سزايي داشته‌اند چنانكه: ابوبكر محمدبن ذكرياي رازي، ابوريحان بيروني، جابربن‌حيان بن عبدالكوني كه دانشمند اخير الذكر (جابر) افتخار نثاگردي حضرت امام صادق عليه السلام را داشته است و ابوعلي سينا از جمله شخصيت‌هاي علمي بوده‌اند كه به بشريت خدمت كرده‌اند و آنها با اكتشافات خودشان استادان رنگ سازي و رنگسازي را قدرت بخشيده‌اند. دانش كيميا chemistry در اسلام از يكسو به صورت فلزشناسي و داروسازي و از سوي ديگر به صورت عمل نيمه فيزيكي Eclectic تجلي نمود و آنها موفق به كشف عده‌اي از عناصر و مواد شيميايي جديد گرديدند. مسلمانان كه در شيمي صنعتي و شيمي پزشكي و كاني شناسي صاحب تحقيقات و تجارت بودند كارشان در زمينة قندسازي، كاشي سازي، چيني سازي ساختن شيشه‌هاي رنگي و كاغذ سازي و بسياري ديگر از رشته‌هاي صنعتي توسعه يافت. آنها انواع مرغوب‌ترين كاغذهاي الوان در (رنگين) را ساختند. از تهيه خمير كاغذ و سفيد كردن خمير كاغذ و باردادن به آن با چسب و رنگ كردن كاغذ اطلاع كافي داشتند. كاغذ سليماني، كاغذ طلحي، كاغذ لوحي، كاغذ فرعوني (كه مرغوب‌تر از پاپيروس مصر بود) و كاغذ جعفري و منصوري و صالحي و اقسام ديگر را به بازارهاي جهان عرضه نمودند.

كشف صمغ موديا كه مخلوطي از هيدروكربورها (Hydrocarboms) مي‌باشد و كشف خواص فيزيكي و شيميايي پارافين طبيعي ozokerit و آسفالت طبيعي Asphalt (كه نوعي فيرمتراكم و براق و بي‌شكل و با رنگ قهوه‌اي و سياه بوده است) توسط ابوريحان بيروني شيميست عاليقدر، و نيز عمل تقطير نفت سياه و تجزيه آن به نفت سفيد و سياه توسط ذكرياي رازي از اهم مسايل دانش كيمياگري بوده است.

شاردن سياح فرانسوي كه در سال 1631 ميلادي برابر با 1050 هجري به ايران مسافرت نموده نوشته است: در ايران نفت سياه و سفيد را در پوشش رنگ به كار مي‌برند و نوشته است سرانجام در ايران روغن يافت شده و براي ساختن رنگ همانگونه كه ما مي‌سازيم به كار مي‌برند. ايرانيان از تركيب برادة طلا Au3+ و سولفوره نقره SAg2 و فلز مس Cu++ و براده الماس C4+ شيشه‌هاي مرغوب مي‌ساخته‌اند كه به عنوان جواهر كاربرد داشته‌اند در ساختن دلبرباي بدلي كه امروزه آون تورن ناميده مي‌شود از مخلوط كردن شيشه با روغن تخم مرغ و ساير روغنها و يا مواد آلي و مس با عمل احياء در محيط مناسب انواع شيشه‌هاي اوتتورين (دلربا) را درست مي‌كردند كه از تجربيات رازي شيميست عالي مقام ايراني بوده است. ايرانيان در دوره نهضت و تمدن اسلامي با افزودن اكسيد قطع استاتيك اسيد sho2 به لعاب چيني و كشيدن رنگهاي آبي، ارغواني، زرد، سبز بر روي لعاب نپخته كه احتياج به قدرت و اطمينان صنعتگر هنرمند دارد عملاً صنعت لعاب صنعت لعاب دادن را انجام مي‌دادند و استعمال رنگهاي...

 

 

شامل ورد 18 صفحه ای

 



 



:: موضوعات مرتبط: فنی و مهندسی , معماری , ,
:: برچسب‌ها: تاثیر مغولان بر تاریخ هنر اسلامی , اصول هنر معماری , معماری , هنر ,

صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد

فروشگاه فایل کیا؛ منبع جامع انواع فایل... چنانچه فایل مد نظرشما در بین فایل های بارگذاری شده در سایت موجود نبود،می توانید از طریق دایرکت پیج اینستاگرام@kiyafile.ir سفارش دهید.

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان منبع جامع انواع فایل و آدرس kiyafile.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.











RSS

Powered By
loxblog.Com
مدیر سبز، آموزش بازاریابی

TOOLS BLOG

TOOLS BLOG